Výchovné poradenství

Výchovný poradce:

Mgr. Dagmar ŠAMÁNKOVÁ

Kdo je výchovný poradce?

Výchovný poradce koordinuje během studia výchovu k volbě povolání v jednotlivých ročnících a v maturitních ročnících pomáhá při výběru vysokých škol a vyšších odborných škol. Shromažďuje informace o jednotlivých typech škol a zprostředkovává je žákům maturitních ročníků. Informuje žáky o možnostech přípravných kurzů a akcích, které jednotlivé typy škol nabízejí. Po přijímacích zkouškách zpracovává statistiky přijetí žáků na školy. Vede evidenci žáků se specifickými poruchami učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie), spolupracuje v této oblasti s jednotlivými PPP, SPC a rodiči jednotlivých žáků. O výukových potížích jednotlivých žáků informuje pedagogický sbor a koordinuje práci s těmito žáky. Spolupracuje s vedením školy, pedagogickým sborem a především s třídními učiteli při řešení výchovných a vzdělávacích potíží.

Výchovné poradenství ve školním roce 2024/2025

  • spolupráce s třídními učiteli při řešení problémů v jednotlivých třídách
  • spolupráce s rodičovskou veřejností
  • spolupráce s PPP Brno, SPC Štolcova a SPC Kamenomlýnská (specifické poruchy učení, výukové potíže, profesní orientace)
  • evidence žáků se specifickými poruchami učení, kontrola platnosti vyšetření pro státní maturitní zkoušku
  • podpora žáků nadaných
  • adaptační kurzy, určené pro nově nastupující žáky, s cílem vybudování nového třídního kolektivu a utváření nových vztahů
  • informační schůzka pro žáky maturitních ročníků a jejich rodiče o maturitní zkoušce, výběru VŠ a příjímání na VŠ
  • kariérní poradenství
  • kontrola a evidence přihlášek na VŠ, statistiky přijetí
  • prezentace školy na veletrhu SŠ
  • dny otevřených dveří – nabídka studia pro žáky ZŠ

Preventivní program

Metodik prevence rizikového chování: 

Mgr. et Mgr. Markéta LIBROVÁ

Kdo je školní metodik prevence a co dělá?

Metodik prevence koordinuje metodickou činnost v oblasti prevence rizikových forem chování žáků, konkrétně se u nás zaměřuje na témata:

  • pozitivní třídní klima,
  • prevence látkových (drogy) a nelátkových (internet, PC hry) závislostí
  • péče o duševní zdraví:
    • práce se stresem,
    • úzkosti a deprese,
    • vliv návykových látek na duševní zdraví,
    • prevence vyhoření,
    • zdravá strava a pohyb,
    • důležitost spánku,
  • bezpečné chování na internetu.

Co to v praxi znamená? Metodik prevence vytváří plán preventivních aktivit pro jednotlivé ročníky s ohledem na to, co danou věkovou kategorii nejvíce ohrožuje. Zároveň je připraven včlenit do plánu kdykoli preventivní program dle aktuální potřeby (v minulosti např. ohledně důležitosti spánku, rizik užívání kratomu apod.). V rámci plnění plánu úzce spolupracuje s vedením školy a třídními učiteli, kteří ho oslovují v případě zjištění nepříznivých okolností vývoje žáků ve svých třídách, čímž dochází k záchytu varovných signálů a prevenci rizikového chování. Společně tak všichni pracují na budování pozitivního třídního i školního klimatu. V případě potřeby poskytuje poradenskou činnost, a to jak samotným studentům, tak kolegům či rodičovské veřejnosti. Pravidelně se účastní setkání v příslušných pedagogicko-psychologických poradnách a pro nově nastupující či doplněné třídy organizuje adaptační kurzy.

Co náš čeká ve školním roce 2024/2025:

  • společný adaptační pobyt primy, tercie a kvinty
  • první rok fungování Školního parlamentu (posílení participace studentů na životě školy)
  • školení "Třídnické hodiny" nejen pro třídní učitele (online)
  • transformace třídnických hodin na bezpečný prostor pro prevenci rizikového chování (práce na pozitivním třídním klimatu)
  • druhý ročník Wellbeing Day (den zaměřený na péči o blaho studentů i učitelů)