Implementace KAP JMK II
Od roku 2020 je EKO GYMNÁZIUM BRNO jedním z partnerů Implementace KAP JMK II. Tento projekt je spolufinancován EU, SR ČR a JMK.
Číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_078/0017177
Období realizace: 1. 9. 2020 – 31. 8. 2023
Popis projektu:
Hlavním cílem je zajištění kariérového poradenství a prevence předčasných odchodů, gramotností, odborného a polytechnického vzdělávání, rovných příležitostí a vzdělávání pedagogů. Projekt iKAP JMK II navazuje a dále rozvíjí aktivity realizovaných projektů KaPoDaV a PolyGram.
Cílem projektu je zlepšení systému metodické podpory pomocí organizace aktivit podporujících síťování organizací.
Příjemcem projektu je JmK, aktivity projektu jsou realizovány u příjemce a 35 partnerů.
Role EKO G:
Aktivity EKO G jsou založeny na transferu znalostí, dovedností, příkladů dobré praxe (know-how) směrem ze SŠ na ZŠ.
Realizovány budou dva okruhy aktivit:
Aktivity směřující k rozvoji Podnikavosti:
- Zapojení metodiků a koordinátorů podnikavosti, kteří budou pomáhat školám zavádět do výuky produkty rozvíjející u žáků podnikavost, iniciativu a kreativitu.
- Tvorba metodických materiálů.
Výstupy aktivit rozvíjejících podnikavost:
- 1x workshop a ukázková akce
- 1x program podporující podnikavost realizovaný pro školy/pedagogy/žáky v JMK
- 3 x realizovaný žákovský miniprojekt.
- 3x projektový či tematický den za měřený na podnikavost.
Aktivity směřující k rozvoji Polytechnického vzdělávání:
- Zapojení metodiků a koordinátorů aktivit polytechnického vzdělávání, kteří budou rozvíjet praktické dovednosti v přírodovědných předmětech, zapojovat inovativní výukové metody do výuky a budou poskytovat metodickou a technickou podporu ostatním školám
- Tvorba metodických materiálů
Výstupy aktivit rozvíjejících Polytechniku:
- 3 x za rok uspořádání projektových dnů (min. 4 hodiny)
- Vytvoření koncepce 6-ti tematicky zaměřených stanovišť (6 specializovaných učeben)
- Zajištění metodické podpory pro pedagogy z řad partnerů
- Realizace tří přehlídek polytechnických dovedností (každý školní rok 1x)
- Zapojení 3 partnerských školZapojení cca 80 žáků partnerských škol
- Zapojení 5-ti pedagogů z partnerských škol
Do aktivit budou zapojeny následující partnerské školy:
- Základní škola Letokruh, Terezy Novákové 1947/62a ,621 00 Brno-Řečkovice
- Základní škola Zahrada, Riegrova 312, 666 01 Tišnov
- Základní škola, Labská 27, 625 00 Brno
Koncepce výchovy k podnikavosti
Klíčová kompetence
Zpracováno pro období: 2022/2023
Název školy: EKO GYMNÁZIUM BRNO o.p.s
Autorka: Ing. Sylvie Schmiedová
IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE ŠKOLY
Adresa školy: Labská 27, 625 00 Brno
Ředitel školy: RNDr. Petr Handlíř
Koordinátor podnikavosti: Ing. Sylvie Schmiedová
Telefon: 777 115 616
E-mail: Schmiedova@eko-g.cz
Internetové stránky školy: www.eko-g.cz
Počet pedagogů celkem: 30
Počet žáků celkem: 280
Datum: 30. 9. 2022
OBSAH
Výchova k podnikavosti
A. Úvod
- Charakteristika školy a okolí – s vazbou na oblast výchovy k podnikavosti
- Analýza výchozího stavu výchovy k podnikavosti v naší škole
- Postup zpracování koncepce výchovy k podnikavosti
B. Dlouhodobá část školního programu
- Vize školy
- Profil podnikavého absolventa – výchovně vzdělávací cíle
- Organizační cíle a opatření
- Tipy a inspirace pro kolegy ve škole
- Spolupráce P - koordinátora s vedením školy a zaměstnanci školy
C. Přílohy
- Použitá literatura, informační zdroje
- Roční program podnikavosti – pro aktuální školní rok
VÝCHOVA K PODNIKAVOSTI
A. Úvod
1. Charakteristika školy a okolí – s vazbou na oblast výchovy k podnikavosti.
EKO GYMNÁZIUM BRNO o.p.s. je všeobecné soukromé gymnázium sídlící v klidném prostředí na západním okraji města Brna, ve Starém Lískovci. Škola otevírá osmiletý, šestiletý a čtyřletý cyklus. Škola patří mezi inovativní střední školy regionu. Naše škola je založena na třech pilířích – projektová a badatelsky orientovaná výuka, perfektní jazyková vybavenost žáků a podpora podnikavosti. Ve škole je kladen důraz na vytváření přátelské atmosféry, důvěry a bezpečného prostředí, ale také na zodpovědnost a respektování demokratických principů.
EKO GYMNÁZIUM BRNO je malá škola s příjemnou atmosférou komunitního charakteru. Maximální počet dětí ve třídě je 26. To vše umožňuje individuálně přistupovat k potřebám našich žáků.
Systém vzdělávání se opírá o stabilní kvalifikovaný pedagogický sbor.
EKO GYMNÁZIUM BRNO přikládá velký význam jazykovému vzdělávání. Výuka anglického jazyka je nadstandardně časově dotovaná a má výbornou úroveň. Klasické hodiny jsou doplněny hodinami konverzace s rodilým mluvčím. Vybrané předměty jsou částečně vyučovány v anglickém jazyce. Používáme metodu CLIL.
Naše škola usiluje o pestrou, přitažlivou a hlavně efektivní výuku. Využíváme moderní didaktické postupy a klasické vzdělávání doplňujeme tematickými aktivitami mimo školní lavice. Již od svého založení se výuka na gymnáziu orientuje na projektovou a badatelsky orientovanou výuku, dále neustále vyhledáváme a snažíme se do výuky zařazovat inovativní formy výuky. Dlouhodobé zkušenosti s uplatňováním těchto výukových metod máme v hlavně v přírodovědných předmětech a v ekologické výchově. Chceme u našich žáků rozvíjet ekologické cítění a myšlení, ale také jejich schopnost kriticky hodnotit ekologickou problematiku.
Škola má osm moderně vybavených multimediálních učeben, rozsáhlé knihovny (českou, anglickou, ruskou), třídy jsou vybavené interaktivními tabulemi, velkoformátovými dotykovými obrazovkami a pylonovými tabulemi, využívá interaktivní učebnice, notebooky, v počítačová učebna je vybavena pro výuku robotiky a 3D tisku. Naše škola má výborné podmínky pro výuku tělesné výchovy. Využíváme moderní tělocvičnu, atletické hřiště, pro zájemce plavecký bazén přilehlé ZŠ Labská a také posilovnu v areálu školy.
Žáci mají možnost navštěvovat v prostorách školy odpolední kroužky, které se otevírají podle zájmu studentů (sportovní, informatika, jazyky, hudební, dramatický, výtvarný).
EKO Gymnázium je moderní střední škola, jejíž absolventi úspěšně studují na vysokých školách všeho typu a jsou dobře připraveni do života.
Základní pilíře školy:
- projektová výuka
- badatelsky orientovaná výuka
- maximální podpora jazyků a komunikace
- metoda CLIL
- rozvoj znalostí a dovedností žáků
- podpora podnikavosti žáků
- individuální přístup
- vyhledávání a podpora talentů každého žáka
- kvalifikovaný a stabilní učitelský sbor
- spolupráce s rodiči
- přátelské vztahy
- podpora a rozvíjení spolupráce s organizacemi
Podpora podnikavosti patří k základním pilířům naší školy. Od školního roku 2015/16 se škola věnuje vlastnímu projektu podporující podnikavost žáků - Smart School.
Smart School má za cíl vytvořit pro studenty EKO GYMNÁZIA BRNO inspirativní prostředí díky setkávání, přednáškám a workshopům s osobnostmi z praxe – se vzdělanými, pracovitými a slušnými lidmi, kteří jsou elitou ve svém oboru. Prostor školy je využíván pro prezentaci různých druhů povolání a nových, perspektivních a inovativních oborů. Škola se tímto krokem přizpůsobuje rychle se měnícímu světu, motivuje a inspiruje své žáky k dalšími vzdělávání. Díky Smart School by se měli žáci lépe orientovat na pracovním trhu, znát své silné a slabé stránky a poznávat svou úlohu v rámci týmu. V pracovním procesu by potom měli být aktivní, kreativní a podnikaví.
Studenti díky Smart School získají praktické znalosti a dovednosti, naučí se nové metody práce, řešení úkolů a problémů, které mohou využít při dalším vzdělávání či v praxi. Edukativním cílem projektu je posílení dovedností studentů jako jsou aktivita, komunikativnost, prezentace, naslouchání, spolupráce, kreativita, samostatnost, zodpovědnost, kritické myšlení.
2. Analýza výchozího stavu výchovy k podnikavosti v naší škole
Podpora podnikavosti patří k třem základním pilířům školy. Je součástí ŠVP G i ŠAP. zakomponovaná do většiny předmětů, věnujeme se i projektovým dnům s tímto zaměřením. Řešíme uplatnitelnost studentů v zaměstnání nebo jako podnikatelů či zaměstnavatelů. Cílem je posilovat klíčové kompetence a měkké dovednosti, dále je rozvíjet a podporovat u žáků zapojení do žákovských miniprojektů a studentských podnikatelských soutěží a projektů.
Již od počátku projektu Smart School jsme zjistili, že podpora podnikavosti žáků má výrazný motivační a aktivační efekt. Většina studentů aktivity v rámci projektu Smart School vítá, často oceňují, že jim pomáhají v jejich profesní orientaci. Do budoucna studenti uvítají začlenění předmětu „Podnikavost“ či JA firma do výuky. Polovina studentů se zapojuje do businessových projektů, druhá do vědeckých.
V dalších letech plánujeme:
- pokračovat v projektu Smart School a rozvoji kompetencí našich žáků
- představovat žákům nové druhy povolání a profesí a seznamovat je s inspirativními osobnostmi
- organizovat 3 x za rok projektové dny a projekty, vytvářet vlastní modely podnikavých aktivit
- organizovat žáky ZŠ JMK Start Up Campy
- implementovat výchovně vzdělávací cíledo výuky, ŠVP
- vyhledávat dotační výzvy pro podporu rozvoje podnikavosti
- zapojovat žáky i zaměstnance školy do regionálních, národních i mezinárodních projektů, včetně dobrovolnictví
- uvést do souladu teorii osvojovanou žáky během výuky s praktickým provozem školy
- motivovat a inspirovat pedagogy i nepedagogické zaměstnance školy k podpoře rozvoje podnikavosti například absolvováním tematicky zaměřených seminářů nebo prostřednictvím exkurzí za příklady dobré praxe či sdílením zkušeností a know-how v rámci školy
- rozvíjet spolupráci s organizacemi a školami v regionu, v ČR i v zahraničí
- dbát na propagaci dobré praxe školy na webu, v tisku apod.
- být otevřeni exkurzím a stážím pedagogů i studentů na jiných školách či ve firmách v ČR i v zahraničí
- zpracovávat organizační cíle do ročního programu podpory rozvoje podnikavosti (každoroční aktualizace), následně do výuky a provozu školy (po dohodě P-koordinátora s vyučujícími, vedením školy i provozními zaměstnanci)
3. Postup zpracování koncepce výchovy k podnikavosti
Analýza výchozího stavu výchovy k podnikavosti na EKO GYMNÁZIU BRNO
- realizováno P- koordinátorem
- během tří let dosaženo všech cílů
- potřeba zapojit většinu učitelů
- využívat víc aktivit a projektů
- v rámci ŠVP najít víc možností pro zapojování žáků do projektů a projektové výuky
Stanovení vize pro výchovu k podnikavosti
- realizuje P-koordinátor, vedením školy
- rozvoj projektu Smart School
- zakomponování tématu podnikavosti do všech předmětů
- využívání inovativních forem výuky
- podpora rozvoje kompetencí a znalostí žáků
Stanovení dlouhodobého programu výchovy k podnikavosti
- realizuje P-koordinátor
- schvaluje vedení školy
- každý žák bude minimálně 3 x během studia zapojen do projektů na podporu podnikavosti žáků
- každý žák se minimálně jednou za rok zúčastní exkurze do firmy nebo se zúčastní workshopu či přednášky odborníka z praxe
- aktualizace ŠVP a ŠAP podle aktuálních potřeb
- ustanovení žákovského parlamentu
- pedagogové školy budou aktivně diskutovat a sdílet příklady dobré praxe, know-how a zkušenosti s kolegy na škole ale i s kolegy jiných škol
- Roční koncepce výchovy k podnikavosti
- I-Day (přednášky odborníků z praxe, exkurze, všechny ročníky)
- Žáci učí žáky (minimálně jeden ročník)
- Školní Innovation Camp (všechny ročníky)
- iKID (tercie)
- Extratřída (kvarty)
- Soutěž a podnikej (kvinty – septimy)
- Aktivity JA CZ (všechny ročníky)
- JA Studentská firma (septimy)
- Start Up Camp pro žáky ZŠ JMK
- Vyhledávání dalších možných projektů
- Tvorba vlastních podnikavých aktivit
- Minimálně jednou za rok schůzka všech pedagogů školy – plán pro další rok, zhodnocení roku uplynulého a doporučení
B. Dlouhodobá část školního programu
1. Vize školy
- menší škola s příjemnou atmosférou, která respektuje individuální potřeby svých žáků
- stabilní kvalifikovaný pedagogický sbor
- velmi kvalitní jazykové vzdělávání s nadstandardní časovou dotací, výborná výuka ruského i anglického jazyka s rodilými mluvčími
- využití metody CLIL ve výuce
- pestrá a přitažlivá výuka doplněná tematicky zaměřenými aktivitami mimo školní lavice, propracovaná a zajímavá ekologická výchova
- kvalitní podmínky pro výuku: škola má osm moderně vybavených multimediálních učeben, čtyři interaktivní tabule, počítačovou a mobilní počítačovou učebnu vybavenou netbooky, využívá tělocvičnu přilehlé ZŠ Labská, atletické hřiště a posilovnu v areálu školy
- žáci mají možnost navštěvovat v prostorách školy odpolední kroužky, které se otevírají podle zájmu studentů (sportovní, informatika, jazyky, hudební, dramatický, výtvarný)
- naši absolventi úspěšně studují na vysokých školách všech typů a jsou dobře připraveni do života
2. Profil podnikavého absolventa – výchovně vzdělávací cíle
U žáků EKO GYMNÁZIA BRNO je v průběhu celého studia v průřezu všech předmětů podporován rozvoj kompetencí k podnikavosti a měkkých dovedností. Vzhledem k rychle se měnícímu světu kolem nás zaměřila škola výchovně vzdělávací cíle na tvořivost a flexibilitu žáků a na rozvoj sociálních, etických a estetických hodnot. Důležité je propojování žáků s odborníky z praxe, s lidmi z místních organizací, ze samosprávy či neziskových organizací.
V průběhu studia jsou žáci zapojováni do projektů podporujících podnikavost – iKID, Extratřída, aktivity JA CZ, žákovské miniprojekty, Jedlá školní zahrada, Škola pro udržitelný rozvoj a další menší či vlastní projekty. Do projektů jsou zapojovány menší skupinky žáků nebo celé třídní kolektivy.
Pro žáky je připravena podnikavá knihovna, jejíž knihy jsou k zapůjčení pro žáky i učitele.
Profilové znalosti, schopnosti a dovednosti podnikavého absolventa gymnázia:
- žák pozná nové metody práce a řešení úkolů, osvojí si je a uplatňuje je v dalším vzdělávání či v praxi
- žák pracuje v týmu, naslouchá, efektivně komunikuje, respektuje rozhodnutí jiných, rozhoduje a bere zodpovědnost za svá rozhodnutí, umí prezentovat a přesvědčit o svém názoru ostatní, správně formulovat a předat své myšlenky, rozdělovat a přijímat úkoly, definovat cíle a kroky k jejich naplnění
- žák si uvědomuje své postavení v týmu, zná své silné stránky a úroveň svých dovedností
- žák si uvědomuje své talenty i to co jej baví, rozumí situaci na trhu práce a na základě těchto znalostí je schopen se rozhodnout o svém dalším směřování či povolání
- žák je schopen dalšího samostatného a soustavného vzdělávání, uplatňuje vlastní úsudek, kritické myšlení, analýzu, syntézu a kreativní přístup
- žák je iniciativní, vytrvalý, soustředěný, zodpovědný a samostatný při plnění úkolů
plánuje a řídí svou vlastní činnost, je schopný řídit i plánovat činnost týmu, hodnotí sebe i členy svého týmu - žák si při své činnosti uvědomuje rizika, přijímá je a hledá postupy, které je minimalizují
- žák umí pracovat s chybou, je schopen se z ní poučit, díky zkušenosti z aktivní práce, se z této zkušenosti učí
- žák je aktivní a motivovaný a je schopen motivovat a aktivizovat ostatní
identifikuje příležitosti i hrozby, vyhodnocuje je a reaguje na ně - žák je finančně i ekonomicky gramotný
- žák je technologicky a mediálně gramotný
- žák je společensky uvědomělý a aktivní
3. Organizační cíle a opatření
Cíl 1: Podnikavost je zařazena do školního učebního plánu (předměty, integrace, pravidelné projekty či jiné aktivity)
Opatření:
- a) Disponibilní hodiny jsme využili k zavedení samostatného předmětu „Mediální výchova a kritické myšlení“ zaměřeného na podporu rozvoje podnikavosti (septima) a v rámci ZSV v septimě žáci pracují na projektu JA Studentská firma
- b) Spojili jsme více oborů do jednoho předmětu (přírodní vědy, humanitní vědy)
- c) Vyučujeme předmět(y) ve vícehodinových blocích, 3 x za rok organizujeme projektové týdny
- d) Podporu rozvoje podnikavosti (dále jen PRP) jsme integrovali do všech předmětů (definice kompetencí, aktualizace ŠVP)
Cíl 2: Do výuky a života školy zařazujeme rozmanité metody a formy práce
Opatření:
- a) výchova k podnikavosti je realizována prostřednictvím projektové výuky/aktivit a projektů (viz. bod III.8.) a nových inovativních forem výuky
- b) Žáci jsou zapojeni do aktivit těchto organizací – JA CZ, JIC, KPMG, NFVAP, Lipka, ThinkYoung
- c) Při výchově k podnikavosti spolupracujeme s těmito školami:
- ZŠ Five star Montessori (předáváme a sdílíme naše know-how, společné aktivity)
- ZŠ Labská (předáváme a sdílíme naše know-how, společné aktivity)
- ZŠ Zahrada (sdílení zkušeností a know-how, společné aktivity)
- ZŠ Gajdošova (sdílení zkušeností a know-how, společné aktivity)
- SCIO Škola Brno (sdílení zkušeností a know-how, společné aktivity)
- ZŠ Horácké náměstí
- Ježek bez klece
- ZŠ Šlapanice
- ZŠ Židlochovice
- d) Praktická výuka mimo budovu školy je běžnou součástí výuky (výuka v přírodě, přírodovědné a ekologické projekty, badatelská výuka, I-Day, exkurze, přednášky, workshopy)
- e) Profilace talentovaných žáků a žáků se zájmem o podnikavost je zajištěna nabídkou volnočasových, zájmových, či mimoškolních aktivit s podnikavým obsahem
- f) Žáci jsou motivováni k podnikavosti mj. setkáním s osobnostmi, rodáky, organizacemi apod. (I-Day, Smart School)
- g) kurikulum založené na příkladech dobré praxe i principech předběžné opatrnosti je tradicí školy – uveďte příklady ze života školy
- zahradní slavnost 1x za rok
- maturitní ples 1x za studium
- školní časopis (pro zájemce)
- h) Je zajištěna publicita podnikavosti
- web školy
- sociální sítě
- v médiích
Cíl 3: Pro výchovu k podnikavosti máme vhodné prostorové a materiální zázemí
Opatření:
- a) K výuce využíváme všechny učebny a speciální pomůcky – notebooky, tablety, fotoaparáty, flipcharty, kamery, literaturu, kreativitu rozvíjející pomůcky (Lego, plastelína …), velkoformátová dotyková obrazovka, VR brýle a zařízení k tomu potřebné (PC, monitor, klávesnice), SW Corinth, hry
- b) Stavíme novou budovu školy, kde budeme mít víc učeben a prostor pro podnikavé aktivity, pro žáky EKO G, pro školy v JMK
Cíl 4: Při výchově k podnikavosti spolupracujeme se zaměstnanci školy i s okolím školy
Opatření:
- a) Místní samospráva
- b) Recipročně spolupracujeme se spolky a organizacemi v regionu
- c) Škola je otevřená ke spolupráci s ostatními organizacemi v regionu, zejména pak s organizacemi pro děti a mládež a místními samosprávami (komunitní škola)
- d) Partnerská spolupráce se školami v regionu patří k tradicím školy
- e) Jsme v pravidelném kontaktu se školami, které jsou zaměřeny na rozvoj podnikavosti (ZŠ Gajdošova, SCIO škola Brno)
- f) Firmy
Cíl 5: Výchovu k podnikavosti máme finančně zajištěnou
- a) Finanční prostředky na podnikavost získáváme i z jiných zdrojů – projekty a dotace
Cíl 6: Zaměstnanci školy jsou způsobilí k rozvoji podnikavosti
Opatření:
- a) Ve škole působí kvalifikovaný koordinátor podnikavosti, P-koordinátor
- b) Zaměstnanci školy se účastní dalšího vzdělávání
Cíl 7: Podnikavost rozvíjíme systematicky/koncepčně
Opatření:
- a) Dlouhodobý program – kritická reflexe a následná aktualizace alespoň 1 krát za 5 let
- b) Roční program – kritická reflexe školního roku v květnu, aktualizace v srpnu
4. Tipy a inspirace pro kolegy ve škole
- podnikavá knihovna na škole
- inovativní formy výuky
- vzdělávání
- školní parlament
- pravidelné schůzky pedagogů a sdílení
- tandemová výuka
- vzájemné návštěvy hodin
5. Spolupráce koordinátora podnikavosti s vedením školy a zaměstnanci školy
Koordinátor podnikavosti je součástí vedení školy. Výchova k podnikavosti žáků je jedním ze základních pilířů školy. Podnikavost je průřezovým tématem a je součástí výuky ve všech předmětech. Díky projektům KaPoDaV a iKAP JMK II (školení, semináře, konference, sdílení zkušeností a příkladu dobré praxe) se koordinátorovi podnikavosti podařilo vytvořit realizační tým a zapojit do podpory podnikavosti žáků na EKO gymnáziu Brno téměř všechny učitele.
C. Přílohy
1. Použitá literatura, informační zdroje
- Black Box thinking / Matthew Syed
- If I could tell you just one think … / Richard Reed
- Ukaž, co děláš! / Austin Kleon
- Kraď jako umělec / Austin Kleon
- Válka umění / Steven Pressfield
- Kreativní myšlení / Amy Whitaker
- Myšlenkové mapy / Tony Buzman
- Nápady na ubrousku / Dan Roam
- Kdy / Daniel H. Pink
- Nikdy nedělej kompromis / Chris Voss
- Nastavení mysli / Carol Dwecková
- Nikdy nejez sám / Keith Ferrazzi
- Designérem vlastního života / Bill Burnett, Dave Evans
- Přednášejte jako na TEDu / Chris Anderson
- Začněnte s Proč / Simon Sinek
- Houževnatost / Angela Duckworthová
- Tak dobří, že vás nepřehlédnou / Cal Newport
- Radikální otevřenost / Kim Scottová
- Hitmakeři / Derek Thomson
- Nauč se to! / Peter C. Brown a další
- Algoritmy pro život / Brian Christian, Tom Griffiths
- Objevte své Proč / Simon Sinek
- Lídři jedí poslední / Simon Sinek
- Hluboká práce Cal / Newport
- Tak to dělá Virgin / Richard Branson
- Mít vše hotovo / David Allen
- Od nuly k jedničce / peter Thiel
- Prodávat je lidské / Daniel H. Pink
- Nepostradatelmí / Seth Godin
- Sprint / Knapp, Zeratsky, Kowitz
- Čtyřhodinový pracovní týden / Timothy Ferris
- Špatní žáci, rebelové a jiní géniové / Luboš Y. Koláček
- Myšlení rychlé a pomalé / Daniel Kahneman
- Pozornost / Daniel Goleman
- Před-svědčování / Robert B. Cialdini
- Model konání dobra / Shari Arison
- Mít vše hotovo pro teenagery / David Allen
- Metoda Bullet and Journal / Ryder Carroll
- V práci nemusí být blázinec / Jason Fried
- Faktomluva / Hans Rosling
- Velká kniha fuckupů / Tomáš Studeník
- Jeď dál / Austin Kleon
- Jak na sítě Michelle / Losekoot
- Odhalené emoce / Paul Ekman
2. Roční program podnikavosti – pro školní rok 2022/23
- a) Startup Camp (P-Koordinátor + učitelé a žáci ZŠ JMK)
- b) JA Studentská firma (P-koordinátor, žáci septim)
- c) Soutěž FabLab (Mgr. David Kupka, výběr žáků septim)
- d) iKID (P-koordinátor, tercie)
- e) Extratřída (P-koordinátor + členové realizačního týmu, žáci kvart)
- d) Innovation Campy (P-koordinátor, výběr žáků)
- e) Ekologický projekt – Škola pro udržitelný život (Mgr. Soňa Krampolová, žáci sexty)
- f) Maturitní ples (Mgr. Matěj Otruba, žáci oktávy)
- g) Soutěž a podnikej (výběr žáků kvinta – septima)
- h) Podnikavý projektový den – Evropský den jazyků (P-koordinátor, členové realizačního týmu, všichni žáci EKO G)
- ch) I-Day (P-koordinátor, + členové realizačního týmu, všichni žáci EKO G)
- i) Přednášky odborníků z praxe
- j) Exkurze do firem, organizací, na univerzity