KaPoDaV – Podpora kariérového poradenství, podnikavosti pro udržitelný rozvoj a dalšího vzdělávání v Jihomoravském kraji

Zveřejněno:
Upraveno:
6vveexpkyjz

Od roku 2017 je EKO GYMNÁZIUM BRNO jedním z leadrů projektu KaPoDaV – Podpora kariérového poradenství, podnikavosti pro udržitelný rozvoj a dalšího vzdělávání v Jihomoravském kraji. Tento projekt je spolufinancován EU, SR ČR a JMK. Příjemcem je Jihomoravský kraj.

Číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_034/0008211
Období realizace: 1. 11. 2017 – 31. 10.2020

Anotace projektu:

Projekt byl vytvořen v rámci implementace KAP a naplňuje potřeby 1. Krajského akčního plánu v oblastech podnikavosti, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání. Jednotlivé oblasti jsou rozděleny na aktivity, kterými jsou podpořeni zejména pracovníci v oblasti vzdělávání s návazností na děti a žáky, rodiče a veřejnost. Projekt je tvořen jako průřezový mezi všemi stupni primárního a sekundárního vzdělávání (MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ) a zároveň síťující s dalšími spolupracujícími subjekty.

Cíle projektu:

Projekt si klade za cíl zavést, případně rozšířit stávající metodické podpory pro učitele v oblastech kariérového poradenství, celoživotního vzdělávání a podpoře kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě. Na území Jihomoravského kraje je nastaven systém metodické podpory učitelů založený na vzájemném síťování škol, učitelů a přenosu příkladů dobré praxe. Součástí této podpory je zmapování a evaluace vytvořených výukových materiálů z projektů OP VK v Jihomoravském kraji. Projekt je tvořen jako průřezový mezi všemi stupni primárního a sekundárního vzdělávání a zároveň síťuje další spolupracující subjekty

Role partnera

V rámci projektu bude EKO GYMNÁZIUM BRNO vystupovat na pozici lokálního leadra a bude úzce spolupracovat s koordinátorem této aktivity Lipkou a ostatním i partnery. Zástupce gymnázia bude aktivním členem Regionální rady podnikavosti, bude se účastnit vzdělávání, společných akcí, bude ve škole rozvíjet a podporovat vzdělávání k podnikavosti žáků. Partner – lokální leader vytváří prostor pro intenzivní sdílení zkušeností a kolegiální podporu pedagogů. Za tímto účelem vytvoří partnerství s několika ZŠ ve svém regionu. Dále se bude partner podílet na tvorbě obsahu portálu a hlavně poskytovat metodickou podporu spolupracujícím školám. EKO GYMNÁZIUM BRNO bude šířit mezi ostatní školy v JMK dva vlastní produkty – Dny pro malé vědce a I-Day a také bude metodicky podporovat produkt Extratřída.

Metodika produktu I-Day

viz soubory

Popis podnikavé aktivity SUPER TEACHERS - aneb žáci učí žáky

Společná podnikavá aktivita se spolupracující školou v síti

Zúčastněné školy:

  1. Základní škola, Brno, Gajdošova 3
  2. EKO GYMNÁZIUM BRNO

Termín: květen–červen 2020

Příprava: říjen 2019-duben 2020 (plán, harmonogram, koncepce, výběr interaktivních výukových nástrojů, technologií, témata)

Cíl aktivity: využití inovativních interaktivních výukových nástrojů (výuková aplikace Corinth), využití nejmodernějších technologií (dotykové notebooky, dotyková velkoformátová obrazovka, VR brýle v propojení s PC a monitory) přenesení aktivity z učitele na žáka, učení se zážitkem, škola hrou, projektová výuka, badatelsky orientovaná výuka, environmentální výuka, mezipředmětové vztahy, učení se v souvislostech, škola nositelem inovací, motivace k učení a bádání, rozvoj klíčových podnikavých kompetencí žáků (kreativita, aktivita, spolupráce, samostatnost, prezentační dovednosti, komunikace, práce s informacemi, rozdělování úkolů v týmu, rozvoj a hledání silných stránek …) a kompetencí k učení

Cíl pro KaPoDaV: předat know-how školám v síti k této aktivitě, sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe, spolupráce škol, propojování škol, kolektivů

Stručný popis aktivity

Aktivita reflektuje získané znalosti a zkušenosti, které koordinátor získal během školení, vzdělávání a sekání, které mu bylo zprostředkováno díky projektu KaPoDaV. Jako leader podnikavosti v JMK se tedy EKO gymnázium Brno rozhodlo uskutečnit úplně novou aktivitu a rozšířit tím portfolio vlastních podnikavých aktivit jako je I-Day a DMV, reagovat na rychle se měnící svět kolem nás a následně sdílet tuto aktivitu se školami v JMK.
SUPER TEACHERS je model projektového dne pro žáky základních škol. Žáci obou škol jsou nejdříve rozděleni do skupinek po 2-5 žácích, týmy si následně vyberou jedno z připravených témat k řešení, seznámí se s výukovou aplikací Corinth (výukové interaktivní 3D modely, virtuální a rozšířená realita, kvalitní výukový obsah), připraví si prezentace na vybrané téma, navrhnou řešení daného problému a představí problematiku spolužákům vlastní prezentací, dále proběhne vyhodnocení a zpětná vazba. Učitelé zde působí jako mentoři jednotlivých týmů.
Vzhledem k tomu, že aplikace Corinth využívá výukové interaktivní 3D modely a virtuální a rozšířenou realitu, žáci pracují s dotykovými notebooky a PC, prezentují s pomocí velkoformátové dotykové obrazovky, PC a brýlí pro virtuální realitu (větší názornost a lepší pochopení, učení se zážitkem, škola hrou, motivace k dalšímu učení a bádání, využití nejmodernějších technologií).

Témata k řešení 

Témata k řešení klíčová slova, která mají žákům pomoci s vyhledáváním informací v aplikaci Corinth nebo na internetu či jiných zdrojích:

  1. Pandemie, návrh řešení - Covid, chřipka, plicní váčky, dýchací cesty, mízní systém
  2. Plán letu do vesmíru - sonda, mezinárodní vesmírná stanice, vesmír, teleskop, sluneční soustava
  3. Udržitelný chov, farmaření - tur domácí, půdní profil, vodní cyklus, půdní typy, oves
  4. Elektrárny - elektrárna, větrná, solární, vodní, jaderná
  5. Klimatické změny, globální oteplování, zadržování vody v krajině, oteplování měst - vodní cyklus, ledovec, atmosféra, oxid uhličitý, methan

Aktivita byla uskutečněna částečně on-line formou v době krize spojené s pandemií COVID-19.
Motivační video pro žáky s popisem aktivit, využití sw Corinth a technologií, zadání témat k řešení): SUPER TEACHERS

Stručný původní plán a harmonogram:

  • Žáci 6. třídy ZŠ Gajdošova a primy1 EKO G
  • Projektový den na EKO G – společné setkání všech zúčastněných žáků (6 hodin), duben 2020
  • Příprava cca 4 měsíce, prosinec 2019 - březen 2020 (vyhledávání vhodných výukových nástrojů a aplikací, které mají žákům pomoci samostatně zpracovat daná témata, práce s novými technologiemi, 3D modely, virtuální a rozšířená realita, vybrán sw Corinth a vhodné vybavení, velkoformátová dotyková obrazovka, počítače, monitory, brýle pro virtuální realitu, plán, témata, harmonogram projektového dne, konzultace se ZŠ Gajdošova a spolupráce)
  • Princip – žáci učí žáky
  • Zadání pěti témat, průřezová témata, aktuální témata (např. Plán letu do vesmíru, Ekologické farmaření)
  • Žáci se rozdělí do týmů po 2-5 žácích
  • Každý tým si vybere jedno téma k rozpracování
  • Úkoly pro žáky – téma představit spolužákům, předat spolužákům ty nejdůležitější informace a navrhnout vlastní řešení daného problémů
  • Postup – hra a aktivity pro rozvoj kreativity žáků, vyhledávání informací, zpracování informací (analýza a syntéza), návrh řešení, volba vhodné výukové metody (jak by se žáci chtěli učit), volba formy prezentace, příprava prezentace, vlastní prezentace pro spolužáky, vyhodnocení nejlepších prezentací
  • Mentoři týmů – učitelé

Popis náhradní formy, rozdíly od plánu:

  • Projekt proběhl v květnu – červnu 2020
  • Týdenní online projekt na každé škole, v pondělí zadání témat, rozdělení do týmů, vysvětlení práce s sw Corinth, úvod do problematiky zadaných témat, stanovena pravidla, plán, připraveno video s náměty, popisem témat, využitím sw Corinth a 3D modelů, ukázka práce s velkoformátovou obrazovkou, virtuální a rozšířenou realitou pro účely prezentací
  • Za týden v pondělí odevzdání prezentací
  • Následně proběhlo několik kol připomínkování, komentářů od vyučujících a dopracování zadaných témat
  • Byly využity platformy Google Meet a MS Teams
  • Studentské týmy se scházely v online prostředí a pracovaly na svých projektech, konzultovaly online se svými učiteli či s P-koordinátorem
  • Výstupem jsou prezentace (Power Point, Word, video)
  • Po uvolnění opatření bylo možné provést prezentace a akci žáci učí žáky uskutečnit 15.6.2020 na EKO G s žáky primy 1 prezenčně (2 skupinky po 15-ti žácích)
  • Závěrečné prezentace žáků ZŠ Gajdošova proběhly online, z důvodu nemožnosti měnit skupinky žáků, žáci ZŠ Gajdošova zavítají na EKO G v září 2020 (osobní prezentace, vyhodnocení nejlepších prezentací, zpětná vazba, využití nejmodernějších technologií)

Žákovské prezentace:

  1. Prezentace ZŠ Gajdošova
    • Tým č. 1 Pandemie, návrh řešení (tento tým připravil svou prezentaci ve video formátu)
    • Tým č. 2 Plán letu do vesmíru
    • Tým č. 3 Plán letu do vesmíru
    • Tým č. 4 Udržitelné farmaření
  2. Prezentace EKO gymnázium Brno
  • Tým č. 1 Pandemie, návrh řešení
  • Tým č. 2 Plán letu do vesmíru
  • Tým č. 3 Udržitelné farmaření
  • Tým č. 4 Klimatické změny
  • Tým č. 5 Elektrárny
  • Tým č. 6 Plán letu do vesmíru
  • Tým č. 7 Plán letu do vesmíru
  • Tým č. 8 Klimatické změny
  • Tým č. 9 Plán letu do vesmíru

Tato akce proběhla díky projektu KaPoDaV – Podpora kariérového poradenství, podnikavosti pro udržitelný rozvoj a dalšího vzdělávání v Jihomoravském kraji. Tento projekt je spolufinancován EU, SR ČR a JMK. Příjemcem je Jihomoravský kraj. Číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16034/0008211

Galerie