Projekt: Mozaika funkční gramotnosti CZ.1.07/1.1.02/03.0044
Aktuálně
- 2.7.2012
Realizace projektu ukončena
Realizace projektu Mozaika funkční gramotnosti byla ukončena dle plánu k 30.6.2012. Výstupy jednotlivých klíčových aktivit naleznete v záložce REALIZACE u jednotlivých předmětů.
- 28.6.2012
Neuvěřitelné Brno
V rámci projektu měli studenti jedinečnou příležitost spatřit na vlastní oči multivizuální představení Hvězdárny v Brně: Neuvěřitelné Brno. Žáci se díky projekci přesunuli v čase o mnoho miliónů let zpět. Dozvěděli se spoustu velmizajímavých informací. Nejdůležitější bych vyzdvihnul tyto: za prvé, že na území Brna se nacházejí jedny z nejstarších hornin na území naší republiky; za druhé, že v době před více než půlmiliardou roků území dnešního Brna tvořilo samostatný mikrokontinent.
- 27.6.2012
Kartografické cvičení
Tato terénní exkurze byla zaměřena na procvičení a upevnění znalostí a dovedností při práci s mapou, GPS navigací a busolou. Byla doplněna i o další outdoorové aktivity. Žáci procházeli územím kolem řeky Svratky a srovnávali své výsledky zaměřené GPS navigací, hledali zadané body a pracovali s mapoupři různých měřeních. Pro pohyb v terénu nám vyšlo i počasí, a také žáci vyhodnotili aktivitu velmi pozitivně.
- 22.6.2012
Cyklokurz Pálava
Terénní exkurze byla závěrečným zeměpisným cvičením projektu Mozaika, kde jsme se zaměřili na poznání CHKO Pálava , biosférické rezervace Dolní Morava a UNESCO památky Lednicko-valtický areál. V Brně se žáci rozdělili podle svých fyzických možností na skupinu pěšáků, která se přepravovala na místo vlakem a autobusem, a dvě skupiny cyklistů, která využívala pro svoji přepravu většinou kolo.
- 8.6.2012
Závěrečná konference projektu 8.6.2012
Dne 8.6.2012 proběhla v sále Slévárna Vaňkovka závěrečná konference projektu Mozaika funkční gramotnosti. Na konferenci jsme prezentovali aktivity projektu a vytvořené výstupy. Taktéž proběhlo závěrečné zhodnocení a představení plánu na období po skončení financování. Kromě žáků a učitelů školy se konference zůčastnili i rodiče a zvaní hosté.
- 6.6.2012
Návštěva anatomického muzea
Takřka na samotný závěr studia biologie na EKO GYMNÁZIU se žáci všech tří septim vypravili do Anatomického muzea profesora Karla Žlábka v Anatomickém ústavu Lékařské fakulty Masarykovy univerzity. Zde si pod vedením MUC. Marka Joukala prohlédli vystavené exponáty, které bylyvěnované jednotlivým soustavám lidského těla. Názornost preparátů a zasvěcený výklad průvodce umožnily žákům vytvořit si obrázek o stavbě a fungování lidského organismu a završily tak jejich celoroční práci v hodinách biologie.
- 1.6.2012
1. pomoc
Dne 1. 6. 2012 studenti primy a sekundy našeho gymnázia navštívili základnu Vodní záchranné služby, aby vyslechli odbornou přednášku na téma Základy první pomoci. Přednáška obsahovala část teoretickou – všeobecné základy 1. pomoci a také část specifiky zaměřenou na volnočasové aktivity a pobyt u vody. Po teorii následovaly praktické ukázky simulovaného zásahu Vodní záchranné služby. V závěru akce si žáci prohlédli zdravotnické vybavení a zájemci si mohli prakticky vyzkoušet některé život zachraňující úkony s pomocí techniky.
- 1.6.2012
Závěrečný workshop realizátorů
V souvislosti s blížícím se ukončením projektu proběhl v prvních dvou červnových dnech výjezdní závěrečný workshop, kterého se zúčastnilo všech devět vyučujících – realizátorů projektu. Cílem akce bylo podělit se o zkušenosti z průběhu projektu v jednotlivých klíčových aktivitách, zhodnotit výsledky avýstupy. Jako odezva na připravené prezentace metodiků vybraných předmětů se rozpoutala diskuze o úspěšnosti inovovaných produktů, probírala se pozitiva i negativa projektu v rámci posilování funkční gramotnosti žáků.
- 31.5.2012
Anthropos
Žáci septim se v rámci výuky biologie vypravili do Pavilonu Anthropos, kde si za doprovodu odborného výkladu Mgr. Šína prohlédli expozice a seznámili se s exponáty zde instalovanými. Měli tak možnost získat nejnovější poznatky z archeologických, antropologických i genetických výzkumů a zařadit je tak ke svým znalostem o evoluci rodu Homo. Získané informace si poté mohli ověřit formou pracovních listů.
- 21.5.2012
Přírodovědné cvičení Mladočov
Na závěr prvního ověřovacího cyklu kurzů ‚Fyzikální praktikum‘ a ‚Biologickochemické praktikum‘ jsme pro žáky tercií a kvart uspořádali vícedenní terénní cvičení. Cvičení bylo situováno do rekreačního zařízení Mladočov v blízkosti přírodní rezervace Toulovcovy maštale na okraji Vysočiny v termínu 14. – 17.5.2012. Cílem tohoto cvičení bylo stanovit pokrok při řešením praktických přírodovědných úkolů na závěr ověřovacího cyklu.
- 9.5.2012
9.5.2012 – Měření vody Svratka – Svitava
Cílem bylo porovnat čistotu vody ve dvou největších brněnských tocích – Svratce a Svitavě pomocí experimentálního laboratorního systému Pasco. Zjišťovali jsme hodnotu BSK5, pH vody, vodivost vody a množství rozpuštěných dusičnanů. Nasbíraná data byla matematicky vyhodnocena, výsledky byly zpracovány do tabulek a grafů.
- 19.4.2012
Výstava Sami proti sobě?
Ve dnech 2.-13.dubna 2012 jsme měli na našem EKO GYMNÁZIU v Brně zapůjčenou jedinečnou výstavu „Sami-proti sobě? – rok 1968 v Československu a Polsku“. Výstava velmi dobře přiblížila studentům, ale i některým učitelům události roku 1968 a poté. Téměř nikdo neměl ponětí o událostech a odezvě v Polsku a upálení Ryszarda Siwiece. A přiznejme si tu smutnou věc, že někteří ze studentů poprvé něco zaslechli o roku 1968 a viděli tvář Jana Palacha, Jana Zajíce a Evžena Plocka. Výstava jednoznačně splnila svůj účel: poučit a připomenout historii poměrně nedávnou. Díky autorům výstavy za jejich osvětovou práci.
- 11.4.2012
Školení MS Excel
Dne 10.4.2012 jsme pro vybranou skupinu realizátorů projektu uspořádali školení na MS Excel – pokročilé funkce. Školitelem byla paní Mgr. Ludmila Brestičová z gymnázia Zastávka u Brna.
- 10.4.2012
Mechy a lišejníky
V úterý 10. dubna se naši kvintáni vydali do Moravského zemského muzea na výstavu nazvanou ‚Svědkové z úsvitu časů – poznejte svět lišejníků a mechorostů‘. Pomocí unikátních keramických modelů a makrofotografií měli možnost nahlédnout mezi organismy, které na svých procházkách přírodou často přehlédnou pro jejich nenápadnost. Díky zasvěcenému výkladu doktorky Svatavy Kubešové z Botanického oddělení MZM si žáci znovu připomněli a rozšířili látku, kterou nedávno probírali na hodinách biologie. Na závěr návštěvy si své poznatky utřídili pomocí připravených pracovních listů.
- 30.3.2012
Exkurze do jídelny zdravé výživy
Ve čtvrtek 29. 3. 2012 se žáci primy a sekundy našeho gymnázia zúčastnili exkurze do jídelny zdravé výživy Rebio v brněnském Špalíčku.
Součástí exkurze byla prohlídka jídelny, jídelníčku i aktuální nabídky jídel, zákusků a nápojů, po níž následovala přednáška kuchaře o surovinách, jejich úpravě a výrobě vegetariánských jídel a nápojů. Při ochutnávce sestávající z hlavního jídla, zákusku a nápoje se všichni žáci přesvědčili, že i bezmasá kuchyně může být chutná, pestrá a vydatná.
- 21.3.2012
Výstava zkamenělin Messel on tour
Studenti septim využili ojedinělé možnosti seznámit se na vlastní oči s originály zkamenělin raných stádií savců, ptáků, krokodýlů, hadů, žab a hmyzu, kteří žili na naší planetě v eocénu v době před 57 až 36 miliony let. Expozice, kterou lze vidět v Hesenském zemském muzeu v Darmstadtu, je v Brně pouze krátkodobě prezentována díky dlouholeté vědecké spolupráci odborníků Geologicko-paleontologického oddělení Moravského zemského muzea s kolegy v Darmstadtu.
Díky zasvěcenému výkladu a připraveným pracovním listům si naši žáci rozšířili své poznatky z výuky paleontologie a výstava tak jistě přispěla k jejich zájmu o paleozoologii a biologii vůbec.
- 13.2.2012
Mendelovo muzeum
V pondělí 13. února 2012 se žáci septim navštěvující seminář z biologie vydali na návštěvu Mendelova muzea v Brně. V první části nás paní lektorka seznámila s historií Augustiniánů v Brně, s životem Gregora Johanna Mendela i s jeho širokým odborným záběrem. Zejména se samozřejmě zaměřila na jeho činnost v oblasti studia dědičnosti a proměnlivosti organismů, která položila základy novému vědeckému oboru – genetice. Jeho pozorování a metody vědecké práce budí i dnes zasloužený obdiv a uznání.
Druhou částí naší exkurze se poté stala interaktivní výstava ‚Stopa‘, věnovaná vědeckým metodám v kriminalistice. Žáci se během ní mohli hravou formou seznámit s vyšetřovacími metodami a s informacemi z dějin kriminalistiky. Výstava byla připravena Ústavem soudního lékařství spolu s Policií ČR a Muzeem policie.
Celá akce vhodně doplnila výuku genetiky na EKO GYMNÁZIU a pomohla žákům si utřídit a obohatit jejich dosavadní znalosti.
- 16.1.2012
Hydrometeorologický ústav
V pondělí 16. ledna navštívili žáci kvint v rámci terénní výuky Hydrometeorologický ústav. Zde se seznámili s prací meteorologů, mohli si prohlédnout řadu přístrojů, které využívají dnes, ale i ty, které se požívaly dříve. Žáci viděli, jakým způsobem se sestavují synoptické mapy. Poznali, také, jak je složité udělat správnou předpověď pošasí. Získané informace rozšíříly jejich znalosti o tématu ‚Atmosféra‘, které je součástí učiva zeměpisu. Výuka v terénu přispěla k rozvoji funkční gramotnosti žáků.
- 4.1.2012
Přírodovědné exploratorium
V rámci aktivity Rozvoj funkční gramotnosti v zeměpise měli žáci kvint doplněnu výuku tématickou exkurzí do nově otevřeného Přírodovědného exploratoria. Ve středu 4. ledna zde zhlédli výukový program ‚Vývoj sluneční soustavy‘. Žáci si vyslechli nejen zajímavý výklad, ale mohli vidět i modely povrchů několika planet, pozorovat meteority a další objekty ve vesmíru. Vyzkoušeli si také řadu pokusů, které jim přiblížily různé jevy v naší Sluneční soustavě. Expozice je velmi zajímavá, propojuje učivo zeměpisu a fyziky.
- 3.1.2012
Seminář PASCO
V úterý 3. ledna se uskutečnil v budově naší školy seminář zaměřený na tvorbu laboratorních úloh v prostředí software PASCO, především na vkládání návodů laboratorních úloh do prostředí SPARK. Školení vedl Miroslav Staněk, PhD. z firmy Profimedia a zúčastnili se ho metodici přírodovědných cvičení Mgr. Jana Suchomelová, Mgr. Soňa Krampolová a metodik biologie Mgr. Marek Jeleček.
- 21.12.2011
Technologie potravin
V rámci klíčové aktivity ‚Rozvoj funkční gramotnosti v předmětu výchova ke zdraví‘ proběhla dne 21. prosince 2011 na naší škole odborná přednáška na téma ‚POTRAVINY‘, kterou připravil Bc. Tomáš Březina z organizace Certline. Přednáška byla určena pro žáky primy a sekundy, kteří se zmiňovanou tematikou zabývají ve školní výuce VkZ. Všichni zúčastnění se dozvěděli něco nového o zdravém jídelníčku, o výrobě, skladování a spotřebě potravin, jejich možné škodlivosti a také o vlivu reklamy na spotřebitele.
- 6.12.2011
1.12.2011 Návštěva Moravské zemské knihovny
Dne 1.12.2011 se skupina žáků oktáv v doprovodu vyučujících anglického jazyka zúčastnila exkurze do Moravské zemské knihovny. Exkurze se konala v rámci klíčové aktivity ‚Zvyšování funkční gramotnosti v anglickém jazyce‘. Úvodem si žáci vyslechli přednášku o historii a provozu knihovny a ve druhé polovině exkurze byli seznámeni s fungováním všeobecné části knihovny. Speciální pozornost byla věnována anglické sekci. Studenti využili možnosti bezplatné registrace s výhledem na jejich další studium. Exkurze nepochybně přispěla k rozvoji literární a informační gramotnosti studentů.
- 22.11.2011
Film o Miladě Horákové
V úterý 22. listopadu se studenti semináře dějepisu zúčastnili v rámci projektu ‚Moje 20.století‘ projekce jedinečného dokumentárního filmu o Miladě Horákové. Ta byla nově etablovaným komunistickým režimem odsouzena za velezradu a popravena roku 1950. Studenti tak mohli na vlastní oči vidět zrůdnost a protizákonné počínání komunistických špiček a soudů. Zároveň se mohli poučit z naší minulosti, kam bychom se jistě již neměli vracet. Akce se konala v rámci klíčové aktivity ‚Rozvoj funkční gramotnosti v dějepisu‘.
- 11.11.2011
Seminář kmenové buňky
Další akcí, kterou v rámci týdne vědy absolvovali žáci volitelného semináře biologie, byla 11. listopadu exkurze na Ústav experimentální medicíny Masarykovy univerzity. Vyslechli jsme velmi zajímavou přednášku o kmenových buňkách, kterými se na tomto ústavu dlouhodobě zabývají. V druhé části exkurze jsme navštívili několik výzkumných laboratoří a seznámili se s principem přístrojů, které vědci využívají – viděli jsme např. kofokální a fluorescenční mikroskop. Velmi poutavá exkurze žáky zaujala a doufejme také motivovala do dalšího studia biologie.
- 10.11.2011
Exkurze v Ústavu přístrojové techniky AV ČR
Seminaristé z biologie navštívili ve čtvrtek 10. listopadu 2011 při příležitosti Týdne vědy a techniky Ústav přístrojové techniky Akademie věd ČR. V rámci prohlídky se mohli blíže seznámit s konstrukcí a fungováním environmentálního elektronového mikroskopu a principem elektronové litografie a syntetické holografie. Pracovníci laboratoře speciální technologie nám předvedli svařování elektronovým paprskem, vysvětlili použití nukleární magnetické rezonance v tomografech a práci se silným magnetickým polem. V laboratoři nízkých teplot a supravodivosti byly připraveny experimenty objasňující vlastnosti kapalného helia a dusíku a možnosti využití supravodivosti. Poslední zastávkou byla laboratoř laserové techniky, kde bylo demonstrováno silové působení světla na mikroobjekty a mikroorganismy a aplikace laserů.
- 7.11.2011
ActivConference 2011
Dne 2. 11. se konala ActivConference 2011 zaměřená na využívání interaktivních a experimentálních pomůcek ve výuce. Naše škola byla požádána, aby vystoupila s prezentací náplně terénního cvičení Mladočov, kde jsme experimentální vybavení hojně využívali. Byl to mimo jiné i laboratorní systém Pasco, pomocí něhož žáci měřili atmosférické podmínky prostředí a srovnávali kvalitu okolních vodních zdrojů. Terénní cvičení je jednou z klíčových aktivit projektu Mozaika funkční gramotnosti, s jehož hlavními cíli byli účastníci konference také seznámeni.
- 25.10.2011
Beseda s pilotem RAF
V úterý 25.10. se vybraní studenti oktáv a septim dobrovolně zúčastnili projektu„Moje 20. století“ – Nejprve jsme shlédli jedinečný dokumentární film o pilotovi RAF Josefu Bryksovi – pod názvem „Muž, který přecenil českou duši“. Film zmapoval životní osud člověka, který byl ochoten nasadit vlastní život pro svobodu své země, odešel do Británie, kde vstoupil do RAF.
Poté jsme měli jedinečnou příležitost poslechnout si velmi zajímavé a poutavé vyprávění brněnského rodáka plk. Emila Bočka o jeho útěku z protektorátu do Francie a V. Británie. Tam nejprve působil u pozemního personálu a ke konci války se přeškolil na pilota a jako stíhač doprovázel bombardéry nad Německo.
Po jeho vyprávění měli studenti možnost s ním diskutovat o 2. světové válce, komunistickém režimu i současnosti.
O projektu
Základní informace
Základní informace
V dubnu roku 2009 započal na EKO GYMNÁZIU BRNO o.p.s. realizace projektu ‚ NENÍ POZDĚ – komplexní environmentální vzdělávání na SŠ‘. Hlavním námětem projektu je propojení ekologie s přírodovědnými a hlavně humanitními obory.
Za úspěch bychom pokládali, kdybychom vychovali mladé lidi, kteří cítí odpovědnost za další vývoj našeho prostředí.
Projekt je financován z fondů EU prostřednictvím Jihomoravského kraje.
PROJEKT
Název Projektu : NENÍ POZDĚ – komplexní enviromentální vzdělávání na SŠ
Doba trvání projektu : 36 měsíců
Zahájení projektu : 1.4.2009
Ukončení projektu : 31.3.2012
Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.1.02/01.0090
Operační program : Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo a název prioritní osy : 7.1 Počáteční vzdělávání
Číslo a název oblasti podpory : 7.1.1 Zvyšování kvality ve vzdělávání
Vyhlašovatel výzvy : Jihomoravský kraj
Výzva : 01
Typ projektu : grantový
Poskytovatel podpory : 85% ESF, 15% SR
Obsah a cíle
STRUČNÝ OBSAH PROJEKTU
Projekt NENÍ POZDĚ je zaměřen na středoškoláky a jejich environmentální vzdělávání prostřednictvím dvou specializovaných integrovaných předmětů Základy ekologie a Sociologicko ekologický seminář. Oba vycházejí z představy komplexního environmentálního vzdělávání obohaceného o terénní aktivity a realizaci dlouhodobých projektů.
Projekt usiluje o internalizaci environmentalismu našimi žáky. Integruje ekologickou, environmentální, sociálně ekologickou a politickou rovinu individuálního i společenského života.
Vede žáky k pochopení toho, že trvale udržitelný život a rozvoj je nejpřijatelnější cestou pro 21. století. Navzdory tomu, že ze všech stran vnucovaný konzumní způsob života je velmi lákavý a filozofie ‚po mně potopa‘ velmi pohodlná.
Současně projekt NENÍ POZDĚ plní preventivní funkci při formování představ mladých lidí o svém budoucím životě, stejně tak i o možnostech dalšího vývoje civilizace v podmínkách globalizace.
CÍL PROJEKTU
Cílem projektu je posílit environmentální postoje a kritické myšlení středoškolských žáků. Chceme najít a ověřit účinné a atraktivní způsoby výuky a metody práce v oblasti environmentálního vzdělávání středoškoláků.
Z hlediska RVP je cílem projektu zavedení průřezového tématu Environmentální výchova do vzdělávání na střední škole a jeho rozšíření z roviny přírodovědné také do roviny sociologicko politické a praktické.
Účastí v projektu budou žáci rozvíjet schopnosti využívat moderní informační technologie a náležitě prezentovat svou práci.
DÍLČÍ CÍLE PROJEKTU
a) inovovat roční Sociologicko ekologický seminář, který absolvují všichni žáci s časovou dotací 2 hodiny týdně – 2 cykly, min. 80 žáků
b) inovovat roční kurz Základy ekologie, který absolvují všichni žáci s časovou dotací 2 hodiny týdně – 2 cykly, min. 80 žáků
c) vytvořit ucelený a zkoordinovaný plán terénní výuky
– všichni žáci absolvují 1 vícedenní pobyt s ekologickou náplní – min. 110 žáků během trvání projektu
– všichni žáci absolvují 5 jednodenních terénních exkurzí – min. 110 žáků během trvání projektu
d) provázat environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu (dále EVVO) s ekologicky příznivým provozem školy, provést energetický audit a přijmout opatření k ekologizaci provozu školy – absolvuje min. 40 žáků
e) všichni žáci absolvují 1 environmentálně zaměřený dlouhodobý projekt – v průběhu projektu se uskuteční 2 různé projekty, které absolvuje min. 80 žáků
f) vytvořit nové učební pomůcky k výuce ekologie – Interaktivní učebnici ekologie brněnského regionu, pracovní listy pro terénní výuku a metodiku kurzu Základy ekologie
Celkovým výstupem projektu bude ověřený komplexní program environmentálního vzdělávání středoškolských žáků.
Různé aktivity programu absolvuje minimálně 500 žáků, u nichž dojde k posílení environmentálních postojů.
Potřebnost a cílová skupina
POTŘEBNOST PROJEKTU
Environmentalismus jako významná dimenze současného a budoucího způsobu života bývá často zlehčován v zájmu filozofie ekonomického růstu. Projekt proto posiluje a rozvíjí proenvironmentální postoje gymnazistů rozvojem kritického myšlení v dotčených oblastech společenského a individuálního života.
Ne zcela dostatečné a žádoucí praktické výsledky vedou k poznání, že jakýkoliv civilizační model nebo jen odstranění černé skládky, mají-li být realizovatelné v 21. století, vyžadují širokou politickou podporu. Pochopení této spojitosti a zaujetí aktivního angažovaného postoje je základním motivem projektu.
Jiné, než veřejné zdroje pro takto postavené cíle nejsou k dispozici. Vnitřní (školní) zdroje byly již vesměs vyčerpány.
Inovativnost projektu spočívá v propojení ekologické, environmentální, sociální a politické roviny problému.
U žáků – absolventů programu komplexního environmentálního vzdělávání – dojde k posílení environmentálních postojů.
Nutnost hledání nových přístupů k environmentálnímu vzdělávání u středoškolské mládeže vyplývá mimo jiné z průzkumu provedeného katedrou pedagogiky a psychologie Technické univerzity Liberec. Při srovnávání proenvironmentálních postojů žáků ze škol profilovaných na environmentální výchovu a žáků z kontrolní skupiny jinak orientovaných škol nebyly zjištěny mezi oběma skupinami statisticky významné rozdíly. Celé shrnutí výsledků průzkumu viz příloha č. 1.
Projekt komplexního environmentálního vzdělávání vychází z Koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty Jihomoravského kraje pro období 2006-2010 – viz příloha č.2.
CÍLOVÁ SKUPINA
První cílovou skupinou jsou všichni žáci tří ročníků vyššího gymnázia – kvinta, sexta, septima a žáci oktáv (posledního ročníku) se zájmem o další studium environmentální problematiky – minimálně 500 žáků.
Relevantní a projektem řešené potřeby první cílové skupiny jsou:
a) gnoseologické (poznávací)
b) praktické, související s řešením aktuálních ekologických problémů
c) prevence ekologických a environmentálních problémů
d) formování vlastního způsobu života
Druhou cílovou skupinou jsou vyučující angažovaní v environmentálním vzdělávání – 5 vyučujících.
Projekt řeší tyto potřeby cílové skupiny:
a) zvyšování kompetence vyučujících
b) příprava a realizace účinnějšího environmentálního vzdělávání
c) tvorba učebních pomůcek
d) koordinace environmentálních aktivit v rámci školy.
Přínos pro cílovou skupinu
Účastníci projektu si osvojí komplexní a kritický pohled na ekologicko-environmentální problematiku, který mohou úspěšně využít při realizaci aktivit občanské společnosti nebo v aktivní účasti ve správních a samosprávních orgánech.
Absolventi projektu budou lépe připraveni pro VŠ studium zejména v přírodovědné, environmentální a společenskovědní oblasti.
Absolventi projektu si minimálně snadněji vytvoří vlastní kvalifikovaný názor a budou lépe odolávat účelové manipulaci některých politiků, případně hromadných sdělovacích prostředků. Jejich znalosti, postoje a vize budou vytvářet atmosféru, která může pozitivně ovlivňovat ekologické myšlení a jednání dalších lidí.
Klíčové aktivity
1. Sociologicko-ekologický seminář
Sociologicko ekologický seminář formuje a rozvíjí kritické myšlení v oblasti teoretického i praktického řešení ekologických a environmentálních problémů.
Navazuje na poznatky z předmětu Základy ekologie a vyučovaných disciplín v rámci předmětu Základy společenských věd.
Žáci se budou zabývat získáváním relevantních informací z otevřených zdrojů, které budou systemizovat, třídit a hodnotit. Takto získané informace budou prezentovat v seminárních diskuzích u ‚kulatých stolů‘.
Rozvoj kritického myšlení může být veden na třech úrovních:
- pochopení souvislostí mezi konkrétním aktuálním ekologickým problémem a jeho sociálními, ekonomickými a politickými podmínkami řešení.
Zde mohou žáci navázat na výstupy předcházejícího školního roku projektu a zaměřit se na aktuální regionální problém. Doplní zpracovanou dokumentaci o sociální, ekonomický a politický aspekt a posoudí možnosti jeho řešení. - druhou, obecnější úrovní je diskurs řešení vybraných environmentálních problémů v sociálně ekonomických a politických podmínkách ČR, případně EU.
- třetí, nejobecnější úroveň má filozoficko-antropologickou podobu směřující k úvahám o:
- smysluplnosti a oprávněnosti environmentalismu
- slučitelnosti environmentalismu s principy a realitou tržní globalizující se civilizace
Cílová skupina:
Všichni žáci septim, kteří absolvují povinný předmět Sociologicko ekologický seminář v rozsahu 2 hodiny týdně.
2. Základy ekologie
Specializovaný předmět Základy ekologie vychází z potřeb ucelených informací z oblasti environmentalistiky. V projektu půjde především o to, najít účinnou a zajímavou formu výuky přitažlivou pro středoškolskou mládež.
Výuka proto bude probíhat mimo jiné metodou tzv. autentického učení. Metoda spočívá v tom, že se studenti budou seznamovat s konkrétní situací v oblasti životního prostředí v místě, kde žijí.
Problémy se budou týkat těchto oblastí brněnského regionu:
- městské parky a veřejná zeleň
- Chráněná území a důvody jejich ochrany
- výskyt chráněných organismů a invazních druhů
- vodní toky, jejich stav, zásobování Brna pitnou vodou a čištění odpadních vod
- stav ovzduší, hlavní znečišťovatelé
- odpadové hospodářství
- Zájem žáků o konkrétní problém bude dále rozvíjen v Sociologicko ekologickém semináři z hlediska sociálně politického.
Na klíčové aktivitě bude pracovat metodik Základů ekologie v součinnosti s metodikem Sociologicko ekologického semináře a autorem Interaktivní učebnice ekologie. Spolupracovat budou také další realizátoři projektu.
Cílová skupina:
Všichni žáci sext, kteří absolvují povinný předmět Základy ekologie s časovou dotací 2 hodiny týdně. Bude doplněna terénní výukou a dlouhodobým projektem z oblasti EVVO.
3. Terénní výuka
Terénní výuka posiluje u žáků vnímání environmentální problematiky a upevňuje jejich pozitivní vztah k životnímu prostředí. Terénní práce zlepšuje u žáků pracovní kompetence a rozvíjí schopnost spolupráce.
Součástí projektu bude tvorba uceleného plánu terénních exkurzí a vícedenních pobytů s environmentální náplní. Tyto terénní aktivity budou navazovat především na učivo biologie, zeměpisu, základů ekologie a sociologicko ekologického semináře :
- biologie – botanické a zoologické exkurze do ceněných a málo dotčených brněnských lokalit
- zeměpis – exkurze zaměřené na krajinnou ekologii
- základy ekologie – exkurze do CHKO Jihomoravského kraje a do maloplošných chráněných území Brna a okolí
- sociologicko ekologický seminář – exkurze zaměřené na sledování využití a přeměny krajiny
Terénní výuku bude organizačně zajišťovat koordinátor terénní výuky ve spolupráci s dalšími realizátory projektu a vyučujícími jednotlivých předmětů.
Cílová skupina:
Žáci kvint, sext a septim v rámci výuky výše uvedených předmětů.
4. Energetický audit a ekologizace provozu školy
Žáci se pod vedením energetického auditora rozdělí do týmů. Jednotlivé týmy sestaví postup pro měření energetické náročnosti školy.
Nejprve se zaměří na nejvíce energeticky náročné spotřebiče a budou postupovat až k nejméně náročným (vytápění, ohřev vody, osvětlení, spotřeba vody, plynu, elektřiny). Tyto spotřebiče budou rozděleny mezi jednotlivé týmy. Abychom předešli statistickým chybám, budeme měření opakovat vícekrát (energetické spotřebiče si týmy vymění). Po změření energetické náročnosti týmy výsledky zpracují do přehledných grafů a tabulek. Z výsledků sestaví prezentace po jednotlivých týmech. Měření bude probíhat od září 2009, následovat bude vyhodnocování a návrhy na energetická opatření. Jednotlivé týmy budou své návrhy na energetická opatření prezentovat na školní konferenci, kde formou debaty a diskuze vyberou nejúčinnější opatření k realizaci. Vybraná energetická opatření budou realizována.
Od září 2010 proběhne kontrolní měření realizované obdobným způsobem jako předchozí měření (rozdělení do týmů, opakovaná měření). Zjištěné výsledky budou zpracovány do přehledných tabulek a grafů a srovnány s hodnotami zjištěnými před uskutečněnými opatřeními. Výsledky budou opět prezentovány na školní konferenci. Žáci by se měli přesvědčit, že i malá opatření pomohou k velkým úsporám energie a tím přispějí k trvale udržitelnému rozvoji
Klíčovou aktivitu bude organizačně zajišťovat a koordinovat energetický auditor, který bude spolupracovat s dalšími realizátory projektu.
Cílová skupina:
Žáci kvint, případně sext.
5. Dlouhodobé projekty
Dlouhodobé projekty jsou specifické výukové prostředky, které rozvíjejí mnohé klíčové kompetence – pracovní, komunikační, občanské nebo k řešení problémů.
Témata dlouhodobých projektů budou volena tak, aby se týkala problémů regionu a také samotných žáků – Brněnské zahrádkářské kolonie, Veřejná prostranství pro mládež.
Dlouhodobé projekty budou vyžadovat dlouhou přípravu, na niž naváže samotná práce žáků. Ti musí během projektu pracovat v týmech, řešit problémy a jsou nuceni navzájem komunikovat. Žáci budou mimo jiné provádět dotazníková šetření, pracovat s mapami a územním plánem a komunikovat se zástupci orgánů veřejné správy. Závěry práce shrnou a budou prezentovat.
Samostatnou kapitolou je práce na přípravách výstav pro veřejnost, kde budou předvedeny závěry dlouhodobých projektů. Žáci budou nuceni hledat vhodné prostředky prezentace tak, aby byly pro návštěvníky nejen poučné, ale i atraktivní.
Dlouhodobé projekty bude organizačně zajišťovat koordinátor dlouhodobých projektů v součinnosti s ostatními realizátory projektu a dalšími vyučujícími.
Cílová skupina:
všichni žáci sext.
6. Interaktivní učebnice ekologie brněnského regionu
Interaktivní učebnice ekologie brněnského regionu bude vycházet z náplně předmětu Základy ekologie. Bude obsahovat informace o životním prostředí brněnského regionu doplněné vlastními fotografiemi a videozáznamy.
Jednotlivé kapitoly budou zaměřeny na tyto oblasti:
- městské parky a veřejná zeleň
- chráněná území a důvody jejich ochrany
- výskyt chráněných organismů a invazních druhů
- vodní toky, jejich stav, zásobování Brna pitnou vodou a čištění odpadních vod
- stav ovzduší, hlavní znečišťovatelé
- odpadové hospodářství
Cílová skupina:
Žáci kvint, sext a septim se budou pod vedením autora interaktivní učebnice podílet na tvorbě učebnice především sběrem fotodokumentace pořizované v průběhu terénní výuky, exkurzí a dlouhodobých projektů.
Realizační tým
ZÁKLADY EKOLOGIE: | Mgr. Soňa Krampolová |
SOCIOLOGICKO EKOLOGICKÝ SEMINÁŘ: | PhDr. Zdeněk Pospíšil |
TERÉNNÍ VÝUKA, KRÁTKODOBÉ A DLOUHODOBÉ PROJEKTY: | Mgr. Jitka Němčanská |
ENERGETICKÝ AUDIT: | Mgr. Jana Suchomelová Mgr. Martin Stejskal |
TVORBA INTERAKTIVNÍ UČEBNICE: | Mgr. Marek Jeleček |
ADMINISTRÁTOR PROJEKTU: | RNDr. Petr Handlíř |
EKONOM PROJEKTU: | Ing. Luděk Kašpárek |
TELEFON : | 547353744 |
Realizace 2011
Vídeň a environmentální efekty /31.10.2011/
Terénní exkurzi do Vídně jsme vybrali jako závěr projektových terénních cvičení z důvodu velmi dobrého architektonického včlenění městské zeleně a rekreačních zón do celkového půdorysu města. Během cesty z Brna do Vídně se žáci dozvěděli zajímavosti o krajině a ochraně přírody na jižní Moravě a následně Dolního Rakouska. Exkurzi ve Vídní jsme začali návštěvou rozlehlého Donauparku, kde jsme si prohlédli slepé rameno a nový tok Dunaje využívaný jako ochrana proti záplavám, poté jsme se přesunuli do centra města, kde jsme se prošli po historickém jádru města. Velkou škodou bylo, že tam právě probíhala návštěva čínského prezidenta, tudíž jsme se nemohli podívat do zámeckého areálu Hofburg. Na závěr prohlídky Vídně jsme navštívili přírodovědecké muzeum, které všechny zaujalo nejen svou rozlohou, ale především unikátními sbírkami od historických nálezů (Venuše a býček z Býčí skály) přes minerály a geologické sbírky až po exponáty z rostlinné a živočišné říše. Vzhledem k přízni počasí a zájmu žáků můžeme tuto exkurzi hodnotit jako zdařilou.
Globální mozaika /26.10.2011/
Program Global Mosaic, který byl žákům představen v anglickém jazyce, byl zaměřen na multikulturní společnosti a globalizaci. Žáci se prostřednictvím interaktivních činností seznámili s nerovnostmi světové populace, například s rozložením bohatství a propojeností současného světa. Žáci pracovali s příběhy lidí z různých částí světa a s fotografiemi zobrazujícími důsledky globalizace. V průběhu akce svoje závěry prezentovali v anglickém jazyce. Aktivita přispěla nejen k ověření vlastních znalostí anglického jazyka, ale především k rozvoji kritického myšlení a formování postoje k negativním důsledkům, ale i k přínosům vyplývajícím z globalizace.
Komu chutná prales /25.10.2011/
25.10.2011 proběhla poslední projektová výuka v rámci ekologie s názvem Komu chutná prales. Tentokrát jsme vybrali zcela nový program, který je určen pro střední školy, jehož tématem byl obchod, nadnárodní společnosti, práce lidí v rozvojových zemí a jejich mzda. Program měl žáky přimět přemýšlet o výrobě produktů denní potřeby ( hygienické prostředky, jídlo, krmivo pro kočky, fast foody atd.) a jejich zařazení do obchodních řetězců. Žáci zjišťovali jednotlivé výrobce pomocí internetu a odborných knih a v závěru odpovídali na několik testových úloh, o kterých se rozvinula čilá debata. Největším překvapením bylo zjištění, odkud vlastně přišel Santa Claus. Vzhledem k tomu, že jsme již řadu programů absolvovali, byl tento rozhodně nejnáročnější na pozornost a vědomosti žáků.
Údolí Kohoutovického potoka /24.10.2011/
V rámci výuky Základů ekologie se žáci sext vypravili do maloplošného chráněného území v údolí Kohoutovického potoka. Toto mimořádně botanicky a zoologicky zajímavé území se nachází v blízkosti velkého brněnského sídliště. Přírodní rezervace leží v zalesněné oblasti s listnatými stromy s převahou dubů a habrů. Zajímavým pozorovaným jevem byla tzv. vegetační inverze – jev, kdy teplomilnější rostliny rostou ve vyšší nadmořské výšce než chladnomilnější. Ve vodě potoka se nám podařilo pozorovat a ulovit vodní bezobratlé – např. blešivce, berušku vodní nebo ploštěnky. Tito zástupci jsou bioindikátory čisté vody.
Přírodní zahrada Rozmarýnek /21.10.2011/
Přírodní zahradu Rozmarýnek jsme letos poprvé navštívili v podzimním období. Žáci se seznámili s principy permakultury a fungováním přírodní zahrady. Viděli například bylinkovou spirálu – prvek založený na různých nárocích rostlin na vodě, ovocné stromy před sklizní – zamulčované proti ztrátám vody, zelenou střechu porostlou netřesky a jinými rostlinkami, kompostování zahradního odpadu nebo jezírka sloužící jako kořenová čistírna tzv. šedé vody. Dalším zajímavým prvkem je suchý kompostovací záchod a skleník vyhřívaný přilehlým kurníkem. Na záhonu díky tzv. sluneční pasti (kamenná zídka) vyrostly na zahradě ležící v blízkosti lesa velké dýně. Velká druhová rozmanitost podporuje stabilitu ekosystému.
Vliv člověka na krajinu /19. 10. 2011/
V rámci výuky Základů ekologie se žáci sext vypravili do obce v těsné blízkosti Brna – Ostopovic. Nejdříve jsme sledovali stavební rozvoj vesnice a citlivé navázání nové zástavby k té původní. Dalším cílem bylo místo tzv. Hitlerovy dálnice na okraji Ostopovic. Nachází se zde torzo mostní konstrukce plánované cesty a kousek dál velmi zajímavé místo, kde proběhla před 70 lety náročná terénní příprava tělesa dálnice. Protože v tomto místě na samotnou stavbu nikdy nedošlo, je zde dobře patrný jev tzv. ekologické sukcese – postupné osídlování místa rostlinami a dalšími organismy. Žáci si mohli prohlédnout, do jakého stavu se úplně zhroucený ekosystém dostane po několika desítkách let.
Kartografický kurz v Krásensku /26. – 29. 9. 2011/
Program byl začleněn do výuky kartografie a podpořil i praktické zkušenosti žáků. Byl zaměřen na environmentální průzkum krajiny s použitím podkladů jak historických (mapy z 2.vojenského mapování) tak i současných mapových programů pro GPS navigace. Žáci se hodně pohybovali po okolí Krásenska v terénu, získané poznatky potom začleňovali do svých podkladových map a také čerpali další informace z knihovny a internetu. Závěrem jejich 4- denní práce byla prezentace, ve které obhajovali výsledky své práce
Teréníí exkurze Stránská skála /30. 9. 2011/
V pátek 30. 9. 2011 se žáci septimy vypravili do okrajové části Brna, kde se nachází národní přírodní rezervace Stránská skála. Program exkurze byl zajištěn lektorkou EKO centra Brno. Nejdříve seznámila žáky se zajímavostmi přírodními – geologické složení, výskyt suchomilných rostlin. Potom se žáci dozvěděli o kulturně historickém významu tohoto místa – od nálezů dokládajících pobyt Homo erectus na tomto místě až po využití jeskyní německou armádou za 2. světové války. Zážitek zajímavé exkurze byl umocněn teplým slunným počasím.
Exkurze na kozí farmu a vodní elektrárnu /27. 9. 2011/
Již tradičně jsme se vypravili navštívit naše dobré známe na rodinnou eko farmu Kozí dvůr v Ratibořicích. Manželé Dobrovolní byli jako vždy zasvěcenými a příjmenými hostiteli, za což jim patří velké poděkování. Druhou zastávkou byla přečerpávací vodní elektrárna v Dalešicích.
Terénní exkurze
Cyklistický kurz v Litovelském Pomoraví, kterého se zúčastnili žáci kvint, jako úvodního ekologického kurzu a žáci sext jako závěrečného kurzu po celoroční práci v předmětu Základy Ekologie. Jako dopravní prostředek při přesunu mezi jednotlivými aktivitami kurzu bylo voleno ekologicky čisté kolo. Z Olomouce jsme cestovali na kole do Sluňákova, kde proběhla návštěva domu ekologické výchovy s přednáškou a prohlídkou. Odtud jsme pokračovali do Mohelnice.
V Mohelnici bylo ubytování v čtyřlůžkových chatkách, polopenze v restauračním zařízení kempu. Další den se jednotlivé skupiny vypravily na odbornou prohlídku s výkladem zástupců CHKO Litovelské Pomoraví. Prošli jsme oblast lužního lesa a lokalitu Třesín s krasovým terénem.
Třetí den byl cyklisticky nejnáročnější. Vyjeli jsme do oblasti Drahanské vrchoviny směrem k Bouzovu a Javoříčským jeskyním, kde proběhla návštěva hradu nebo jeskyní. Poslední den při zpáteční cestě jsme navštívili tradiční výrobu tvarůžků v Lošticích. Kurz proběhl bez vážnějších problémů, jen nás v lese překvapila srna, která nám nečekaně přeskočila přes cestu a způsobila kolizi jednoho žáka, který musel skočit do příkopu. Jedné žákyni se hned první den natáhl lýtkový sval a nemohla kurz dokončit.
Závěrečná konference Energetického auditu /17. 6. 2011/
V pátek 17.6.2011 se uskutečnila závěrečná konference „Energetického auditu“. Žáci sexty A prezentovali výsledky měření spotřeby energií z loňského a letošního roku – srovnali spotřebu elektrické energie, vody a plynu a vyčíslili finanční úsporu po zavedení loni navržených a během prázdnin provedených úsporných opatření (termohlavice topení, perlátory, časovací zásuvky, světelná čidla na toaletách). Součástí prezentace byla také „Ekostopa školy“ a termosnímkování budovy školypátek 17.6.2011 se uskutečnila závěrečná konference „Energetického auditu“. Žáci sexty A prezentovali výsledky měření spotřeby energií z loňského a letošního roku – srovnali spotřebu elektrické energie, vody a plynu a vyčíslili finanční úsporu po zavedení loni navržených a během prázdnin provedených úsporných opatření (termohlavice topení, perlátory, časovací zásuvky, světelná čidla na toaletách). Součástí prezentace byla také „Ekostopa školy“ a termosnímkování budovy školy. Video z konference si můžete prohlédnout tady.
Programy Fair Trade: Šaty dělají člověka a Skvrny na banánech
Na začátku května se žáci sext zapojili do dílny, která se zabývá problematikou užívání pesticidů v zemědělství a životních podmínek pracovníků banánových plantáží a lidí, kteří se živí sběrem bavlny a následnou textilní výrobou, kde dochází k jejímu zpracování a další distribuci. Žáci se snažili hledat souvislosti mezi pěstováním, distribucí, podmínkami sběračů a také cenou za jejich práci a cenou v obchodě.
Život lidí v těchto oblastech mohli shlédnout i v působivé ukázce o sběru banánů a životních podmínkách dělníků. Na základě práce s textem získali informace o obchodu s banány a o vlivu pesticidů na lidské zdraví. Zjistili, jak jsou rozděleny peníze, které v obchodě zaplatíme za banán, a navrhovali postupy, jak by se dali tyto podmínky prodeje i života dělníků zlepšit.
U bavlny si mohli pomocí zážitkové hry vyzkoušet práci dělníka v textilním závodě. Následná práce s textem pak prožitek doplnila o další informace a pomohla žákům uvědomit si souvislost mezi výběrem a nákupem bavlněného oblečení, jeho cenou a některými problémy chudých zemí a jejich obyvatel. Závěrečnou částí obou dílen byla diskuze, ve které žáci mohli konfrontovat vlastní názory, obhájit je a také navrhnout svá vlastní řešení. Seznámili se také s ekologicky přijatelnějšími alternativami, jako jsou bio banány a bio bavlna.
Exkurze do permakulturní zahrady Rozmařýnek /16. 6. 2011/
V rámci výuky Základů ekologie se konala 16. června exkurze v Jundrově na Rozmarýnku (pobočka Lipky). Na bývalém školním hřišti se nachází největší permakulturní zahrada v Brně. Žáci se během návštěvy dozvěděli o principech přírodních zahrad. V praxi si mohli prohlédnout, jak funguje kořenová čistírna šedé vody a kolik vody na zalévání lze zachytit z jedné střechy. Dozvěděli se o novém trendu v oblasti suchých komponovacích záchodů. Všechny zaujaly zelené střechy zahradních staveb a zajímavé propojení skleníku a „kurníkšopy“. Drenáže na svádění dešťové vody, bylinkové spirály, hromady roští a tlející klády – to všechno jsou prvky zvyšující v zahradě druhovou pestrost organismů. Tyto organismy pak zvyšují stabilitu celého umělého ekosystému zahrady. Některým žákům se zpočátku zákoutí s kopřivami nelíbily, na závěr však znali jejich význam. Věděli totiž, jak probíhá pěstování v zahradě blízké přírodním podmínkám.
Ekologická konference na Gymnáziu GLOBE /19. 4. 2011/
V úterý 19. dubna 2011 se zástupci sext zúčastnili Ekologické konference na Gymnáziu Globe v Brně. Seznámili další účastníky s realizací dlouhodobého projektu „Relaxuj venku“, na kterém pracovali v rámci výuky Základů ekologie. Posluchači se dozvěděli, jak probíhala práce v parku na Kraví hoře a proč žáci Sexty C navrhli přeměnu starého prázdného jezírka na přírodní jezírko se samočisticí schopností. Zástupci Sexty A předvedli účastníkům, jak se jim podařilo uskutečnit návrhy týkající se zlepšení veřejného prostranství v obci Ostopovice – výsadbu vrbového proutí na živou prolézačku na dětském hřišti a instalaci naučné tabule o zajímavostech místa, kde měla probíhat výstavba tzv. Hitlerovy dálnice. Našim žáků se podařilo zajímavým příspěvkem všechny účastníky konference zaujmout.
Exkurze do jarního lesa /15. 4. 2011/
V pátek 15. 4. 2011 vyrazili žáci kvint na půldenní botanickou exkurzi. Jejich cílem byl listnatý les mezi Bystrcí a Žebětínem nazvaný Pekárna. Toto území je cenné díky původnímu dubohabrovému porostu, proto také bylo vyhlášeno přírodní památkou. Žáci mohli pozorovat tzv. jarní aspekt, což znamená, že ještě před vypučením listů na stromech zde vykvete velké množství bylin, např. sasanka, orsej, jaterník, plicník, hrachor, dymnivka, petrklíč, kopytník. Všechny jmenované a mnoho dalších jsme v lese viděli v plném květu. Exkurze končila malým přezkoušením z poznávání přírodnin. Poznáte dvě rostlinky typické pro jarní les i vy?
Exkurze na Farmu Ratibořice a elektrárnu Dalešice /14. 4. 2011/
Stejně jako v předchozích dvou letech patřila tato exkurze k nejúspěšnějším akcím s velkým ohlasem u žáků. Navázala na výuku ekologie, geografie České republiky v sextách ( geomorfologie, zemědělství v ČR a pedogeografie) a biologie. Zaměřili jsme se na využití vodní energie jako obnovitelného zdroje, vlivu vodního díla Dalešice na blízkost unikátní hadcové stepi u Mohelna. Měli jsme tentokrát „štěstí“, protože pracovala jedna turbína, tak jsme hlavně viděli, protože slyšet výklad už moc nešel, jak vypadá elektrárna v přímém provozu. Dále jsme navštívili farmu v Ratibořicích zaměřenou na chov koz a zpracování produktů z tohoto chovu. Tato farma patří mezi producenty bio potravin z kozího mléka a také produktů z levandule. Největší úspěch při návštěvě měla ochutnávka místních produktů a také zážitek z bezprostředního života farmy. Všichni se těšili, že si budou moci nakoupit místní produkty, ale byli jsme zklamáni, protože nic na přímý prodej neměli. V jarním období, kdy je hodně mléka využito pro krmení mláďat je produkce o něco nižší, a tak upřednostňují stále odběratele v obchodech. Žáci získali nové poznatky o výrobě, hospodaření a splnění podmínek bio kvality. Cestou jsme projeli krajinu na JZ od Brna, kde si žáci měli všimnout využití půdy a krajiny pro zemědělství, průmysl a bydlení. Všechny informace, které získali z farmy, vodního díla Dalešice a z krajiny, kterou projížděli zaznamenávali postupně do pracovních listů, které v závěru exkurze odevzdávali. Akce byla vyhodnocena jako vydařená, nejen z hlediska nabytí nových vědomostí, ale i možností dostat se do míst, která jsou běžně nedostupná.
Terénní exkurze do ČOV v Modřicích /31. 3. 2011/
Žáci sext se během exkurze podívali do většiny provozů v ČOV, kam se svádí kanalizací voda nejen z Brna, ale i z přilehlých obcí. Zaměstnanec žákům ukázal jednotlivé části, od vtokových kanálů, přes první hrubé čištění, až po závěrečné biologické čištění před odtokem do řeky Svratky. V ČOV mají vybudované jezírko, kde mohou zaměstnanci sami monitorovat čistotu vody, protože v něm žijí spousty ryb a je hnízdištěm mnoha druhů ptáků. Velkým problém je spalování bioplynu, který by se mohl použít daleko ekologičtěji, než jen spalovat v hořácích a produkovat odpady, za které musí ČOV platit. Vyplnit poté připravené pracovní listy nebyl problém.
Instalace tabule a výsadba vrbiček v Ostopovicích /3. 3. 2011/
Výstupem dlouhodobého projektu ‚Relaxuj venku‘ byla také instalace informační tabule, kterou žáci navrhli, nechali vyrobit a umístili u cyklostezky. Cílem je seznámit veřejnost s Ostopovicemi, podat informace o tzv. Hitlerově dálnici, Masarykově údolí a změnách krajiny vyvolaných člověkem. Tabule obsahuje také logolink a údaje o financování projektu.
Dalším výsledkem projektu je i realizace návrhu úpravy dětského hřiště v Ostopovicích. Podstatou bylo doplnit hřiště o vrbičkový tunel. Výsadbu vrbiček provedli žáci sexty A společně se žáky ZŠ Ostopovice, kteří se také budou o vrbičky dále starat. Během roku by měl vyrůst útvar, který dětem poskytne zábavu a dobrodružství.
Globální problémy v Africe /4. 3. 2011/
30 žáků kvint, septim a oktáv mělo možnost zúčastnit se besedy na toto velmi aktuální téma. Program se týkal oblasti Středoafrické republiky, která patří k nejzaostalejším místům v Africe. Pro přednášku se nám podařilo získat renomovaného fotografa a novináře Tomáše Kubeše, který tuto oblast procestoval a nějakou dobu zde žil.
Provedl nás na lodi řekou tekoucí deštným pralesem, kde jsme viděli místa nedotčená i zničená nepřiměřenou těžbou dřeva. Žáci zjistili, že v pralese žije sice mnoho zvířat, ale jsou tak dobře ukrytá, že je vlastně nevidíte, jen slyšíte jejich zvuky, které zvláště v noci mohou být až nepříjemné. Největším nepřítelem na cestách byly kromě velmi vysoké vlhkosti i zástupy mravenců, kteří jsou schopni zlikvidovat člověka. Pokud je jejich cesta zavede do vesnice, dokáží ji během chvíle vylidnit.
Nejzajímavější bylo vyprávění o životě pygmejů (původní obyvatelé úrodných savan), kteří byli donedávna loveni jako zvěř místní černošskou populací, protože nebyli místní vládou uznáni jako lidé. Dozvěděli jsme se o problémech s rozšiřováním katolického náboženství a negativních vlivech přicházející civilizace. Přednášející osobně žil v pygmejské vesnici a účastnil se i mnoha obřadních slavností. Program byl velmi zajímavý a i v následující besedě byly reakce studentů pozitivní.
Dlouhodobý projekt
Od ledna 2010 až do ledna letošního roku se žáci sext věnovali řešení dlouhodobého projektu s výmluvným názvem ‚RELAXUJ VENKU‘. Výsledkem jejich práce měly být návrhy opatření, která by zlepšila možnosti pro využití volného času zejména mladé generace.
Žáci SxA navázali spolupráci se ZŠ v Ostopovicích a se starostou Ostopovic, které navržené změny v lokalitě tzv. Hitlerovy dálnice zaujaly. Také návrh výstavby prolézaček z vrbového proutí byl zajímavý i pro žáky z Ostopovic, kteří se dohodli na vzájemné výpomoci při osázení hřiště.
Žáci SxB si zvolili 2 lokality. U nového sídliště Majdalenky, které má minimum volných ploch pro vyžití dětí. Navrhli jednoduchý skatepark, který by dobře zapadl do blízké zeleně. Neopomněli i blízkost Domu pro seniory, kterému věnovali zákoutí s moderními posilovacími stroji. Navázali jsme spolupráci s městskou částí Brno – Sever, kde jsme konzultovali problematiku výstavby s odborem životního prostředí. Druhou lokalitou bylo výletní místo Zamilovaný hájek. Zde navrhli dobudování asfaltového povrchu kolem celé lokality, která by byla využita jako inlineový okruh a dosazení několika ostrůvků zeleně.
Žáci SxC se zaměřili na přeměnu zarostlého a nevyužívaného jezírka na Kraví hoře na přírodní jezírko doplněné o menší stavební prvky (mostek, lavičky). Navrhli také osazení vhodnými rostlinami. Svoje návrhy konzultovali se zástupci oboru životního prostředí Brno – Střed.
Celkový přínos projektu vidíme především v tom, že se žáci seznámili s novými pracovními postupy, spolupracovali nejen v rámci třídy, ale i s jinými skupinami, navrhli opatření, jednali s úřady a v rámci mnoha diskuzí konfrontovali svůj pohled na věc s oponenty a učili se své návrhy obhajovat. Celý projekt byl prezentován v galerii Slévárny Vaňkovka a poté vzniklé postery ozdobily stěny EKO GYMNÁZIA.
Termografické měření v rámci energetického auditu /8. 2. 2011/
- února proběhlo na našem gymnáziu termografické měření, které by mělo pomoci ve zmapování energetické náročnosti provozu školy a stát se tak důležitou pomůckou při zpracování energetického auditu. Závěrečnou zprávu z měření a pořízené termosnímky si můžete prohlédnout.
Prezentace projektu ve Vaňkovce /27. leden 2011/
Dne 27.1.2011 jsme v sále Slévárny Vaňkovka prezentovali projekt NENÍ POZDĚ. Mezi 9. a 17. hodinou jsme měli možnost přivítat asi čtyři stovky návštěvníků, zejména žáků a pedagogů EKO GYMNÁZIA, ale také hosty ze ZŠ Ostopovice, Cyrilometodějského gymnázia, Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, rodiče studentů a zájemce z řad veřejnosti.
V rámci programu jsme seznámili návštěvníky s dosavadním průběhem projektu a s jeho celkovým zaměřením. Pozornost jsme věnovali také dlouhodobému projektu ‚Relaxuj venku‘. Všechny stěny sálu byly vyzdobeny postery a celému prostoru vévodilo projekční plátno s připravenými prezentacemi a videoukázkami.
Celou akci hodnotíme velmi kladně a věříme, že přispěla k větší publicitě naší práce a podařilo se nám s ní seznámit širší spektrum návštěvníků. Pokud si chcete přiblížit atmosféru v sále Slévárny Vaňkovka, připravili jsme pro vás krátké video.
Realizace 2010
Výukový program Globální mozaika /22. 10. 2010/
Žáci sexty a septimy měli možnost absolvovat vzdělávací pořad v anglickém jazyce. Výukový program sdružení ADRA byl zaměřen na globální problémy lidstva, především na nerovnoměrnou distribuci bohatství mezi zeměmi „bohatého severu“ a „chudého jihu“. Žáci odhadovali lidnatost kontinentů a zabývali se některými problémovými oblastmi. Zahráli si na novináře a snažili se vymyslet poutavý titulek k tématickým fotografiím. Poté společně o lidech a jejich starostech diskutovali. Programem žáci mimo jiné posílili schopnost komunikace a rozšířili si slovní zásobu k dané problematice
Exkurze na Mostecko /18. – 19. 10. 2010/
Vybraní žáci septim, oktáv a sext se zúčastnili terénní akce Mostecko. Cílem byla názorná ukázka ekologické zátěže v rámci Sociologicko-ekologického semináře a výuky ekologie, které jsou nedílnou součástí projektu.
Celou oblast jsme si prohlédli z ptačí perspektivy z rozhledny na Hněvíně. Dále naše cesta vedla do ohrožené obce Horní Jiřetín, kde nás radní Ing.Vladimír Buřt seznámil s problematikou těžebních limitů a důsledky pro obec a okolí. I zde jsme viděli dotčené území z věže jiřetínského kostela, a pak jsme si prohlédli hlavní těžební jámu pod zámkem Jezeří a některá již tzv. rekultivovaná území. Součástí výkladu a dotazů byla majetková struktura Mostecké uhelné a její vývoj. Současně nás zajímala politická podpora parlamentních stran zájmů této společnosti.
Z Horního Jiřetína jsme odjeli do podhorské vesnice Meziboří, kde jsme byli ubytováni. V úterý jsme si vyšlápli barevnou podzimní přírodou z Horního Jiřetína na zámek Jezeří, kde jsme měli zajištěnu mimořádnou prohlídku, včetně informací o záměrech těžařů, jak socialistických, tak i současných, s tímto zámkem. Není bez zajímavosti, že záměry byly téměř totožné.
Po prohlídce a diskusi jsme odjeli do Mostu na prohlídku gotického chrámu Nanebevzetí Panny Marie, který byl při likvidaci starého Mostu přestěhován. I tato prohlídka byla mimořádná a velmi poučná, protože byla s komentářem okolností, které stěhování kostela předcházely.
Mostecký kostel byl posledním bodem programu. Následoval návrat do Brna. Akce prokázala, že je daleko užitečnější vidět věci in natura, než si prohlížet fotografie a videa.
Beseda s europoslankyní Zuzanou Brzobohatou /24. 9. 2010/
V zaplněné učebně se žáci septim a oktáv našeho gymnázia měli možnost setkat s poslankyní Evropského poarlamentu inženýrkou Zuzanou Brzobohatou. Beseda byla velmi podnětná a po úvodní přednášce paní poslankyně následovala dlouhá diskuse, ve které se žáci měli možnost vyjádřit k fungování EU a jejich institucí.
Beseda ‚Sluneční škola v Ladakhu‘
Žáci septim se zúčastnili v rámci sociologicko-ekologického semináře besedy s Mgr. Jiřím Nešporem (pedagogem Lipky), který pracoval půl roku ve Sluneční škole v severní části Indie. Tato nehostinná oblast nazývaná také Malý Tibet je místem, kde díky českým dobrovolníkům a českým financím funguje malá škola pro žáky z Kargyaku a přilehlých vesnic. Během poutavého vyprávění doplněného krásnými fotografiemi jsme se dozvěděli o životě a možnostech obživy místních lidí, o vztazích uvnitř místní komunity a v rámci rodin. Beseda byla doplněna výstavkou místních produktů a ochutnávkou tradičních potravin. Pan Nešpor nás seznámil s pozitivními i negativními dopady finanční pomoci takovým oblastem a nastínil možný společenský a hospodářský vývoj v Ladakhu v souvislosti s rozvojem cestovního ruchu této oblasti. Žáci dostali jistě mnoho podnětů k přemýšlení.
Terénní výuka ‚Ekologický pohled do krajiny‘ /22.-25. 6. 2010/
Na závěr školního roku se žáci sext zúčastnili čtyřdenní terénní výuky v oblasti CHKO Pálava a Biosférické rezervace Dolní Morava. Na pobytovém kurzu žáci poznali území kolem Pavlovských vrchů, které je starou kulturní oblastí, jež byla osídlena již před více než 25 000 lety. Navštívili různé biotopy a cenné chráněné lokality. Většina účastníků po celou dobu kurzu používala jako dopravní prostředek kola, ostatní veřejnou dopravu.
První den cyklistická skupina vyjela po mezinárodní cyklostezce Brno-Vídeň směrem na jih a v odpoledních hodinách dorazila do vinařské vesnice Pavlov. Pěší část výpravy cestovala vlakem do Břeclavi a odtud do Klentnice. Zde nastoupili naučnou stezkou Děvín. Na jednotlivých zastaveních se dozvěděli o stepních organismech Pálavy, managementu údržby původních společenstev, o osídlení oblasti a využití území v minulosti dávné i nedávné.
Druhý den byl především pro cyklisty fyzicky náročný. Žáci absolvovali okruh unikátním Lednicko-valtickým areálem zařazeným mezi památky UNESCO.
Třetí den čekala žáky návštěva krásného multikulturního města Mikulova, kterým je zasvěceně provedla pracovnice turistického centra. Na náměstí se dozvěděli o významném rodu Ditrichštejnů a prohlédli si jejich hrobku. V zámecké zahradě nasáli atmosféru jižní Francie, ke které bývají krajinářsky citlivě zasazené stavby Mikulova a Lednicko-valtického areálu přirovnávány. U židovského hřbitova a poslední mikulovské synagogy slyšeli o osudu mikulovských Židů. Dozvěděli se také, co je to habánská fajáns a odkud habáni neboli novokřtěnci přišli a jak dlouho v Mikulově pobývali. Dalším zastavením byla NPR Turold a blízký geopark. Na závěr si studenti prošli část naučné stezky Děvín nacházející se podél hřebene Pavlovských vrchů.
Poslední den čekala žáky a jejich doprovod cesta domů.
Žáci zpracovali z terénní výuky pracovní listy.
Terénní výuka ‚Krajinou Moravského krasu‘ /22.-25. 6. 2010/
Ve dnech 22. – 25. 6. 2010 se 22 žáků kvint EKO GYMNÁZIA zúčastnilo turisticky – ekologického kurzu v okolí Baldovce v Moravském krasu.
Po příjezdu a ubytování jsme se vydali na první delší exkurzi na zříceninu hradu Holštejn spojenou s prohlídkou jeskyně v krasové oblasti, která bývala dříve používána jako hladomorna. Z této části kurzu měli žáci za úkol vypracovat předem připravené pracovní listy.
Druhý den jsme měli naplánovanou celodenní exkurzi vedenou odborníky, kteří pracují na Rychtě (školské zařízení zřízené Lipkou). Dojeli jsme do obce Ruprechtov, odtud vedla cca 7 km dlouhá naučná cesta, kde jsme se dozvěděli zajímavosti o využívání krajiny od jejího osídlení v 2. kolonizační vlně až po současnost. Nezávisle na tomto jsme se dozvídali o formování krajiny od poslední doby ledové. Mezi nejzajímavější části patřily prohlídky zříceniny hradu Kuchlov, zaniklé vesnice a zaniklého rybníka.
Třetí den byl vyhrazen aktivitám v lanovém centru v kempu Baldovec. Zde jsme byli pod dohledem instruktorů s bohatými zkušenostmi s vysokými i nízkými lany. Dané aktivity byly velmi stmelující, neboť kromě nezbytné fyzické síly a jisté odvahy bylo nutné se spoléhat na spolužáky, kteří daného jedince jistili. Vrcholem lanových aktivit byl rychlý sjezd na lanovce ve značné výšce.
Čtvrtý den dopoledne jsme opět strávili v lanovém centru, tentokrát na lezeckých stěnách různých obtížností. Krátce po poledni jsme se vydali na cestu domů.
Kromě výchovně vzdělávací náplně kurzu byli žáci vedeni také k týmové spolupráci, ohleduplnosti a odpovědnosti za druhé.
Exkurze do permakulturní zahrady Rozmarýnek /16. červen 2010/
V rámci výuky Základů ekologie proběhla v půli června exkurze na Rozmarýnku – pobočce Lipky. V areálu Rozmarýnku se nachází zřejmě největší permakulturní zahrada v Brně. Žáci se během návštěvy dozvěděli o principech přírodních zahrad. Prohlédli si jezírka fungující jako kořenová čistírna, drenáže na svádění dešťové vody, bylinkové spirály a jiné prvky zvyšující v zahradě druhovou pestrost organismů. Tyto organismy pak zvyšují stabilitu celého umělého ekosystému zahrady. Některým žákům se zpočátku haldy roští a zákoutí s kopřivami nelíbily, na závěr však znali jejich význam. Věděli totiž, jak probíhá pěstování v zahradě blízké přírodním podmínkám.
Konference ‚Energetický audit a ekologizace provozu školy‘ /3. června 2010/
Po celoroční práci na projektu vybraní žáci ze septimy a kvinty pod vedením profesora Stejskala měli za úkol prezentovat v rámci konference výsledky svých měření a zpracování toků energií uvnitř školy i mimo ni. Moderování se ujala dohodnutá a léty prověřená dvojice žáků kvinty, kteří svůj úkol zvládli skutečně profesionálně.
Na začátku žáci septimy seznámili posluchače s výsledky měření toků energií mimo školu, které provedli během části školního roku. Jednalo se o venkovní teplotu, rychlost větru a celkový úhrn srážek. Tyto hodnoty porovnali se spotřebou plynu na škole, navíc uvedli i spotřebu elektrické energie a vody.
Žáci kvinty poté postupně přednášeli své návrhy na energetické úspory s poukázáním na jejich investici, efektivnost a návratnost. Dané návrhy byly členěny na finančně méně náročné (např. perlátory, fólie za radiátory), středně náročné (např. senzory pohybu na toalety, fólie na dveře) a velmi náročné (např. fólie na okna, zateplení budovy, fototermický nebo fotovoltaický systém na střeše). Součástí byla také upozornění na takové možné úspory, které jsou v konečné fázi zcela neefektivní a prodělečné. Někteří žáci uvedli i žertovné návrhy možných úspor.
Závěrem žáci zhodnotili dané návrhy z finančního hlediska včetně rozboru případných úvěrů nezbytných pro realizaci nákladnějších opatření.
V tomto projektu si žáci prakticky uvědomili složitost energetických systému a naučili se více spolupracovat v týmu.
Jarní les – ekosystém dubohabrového lesa /20. dubna 2010/
Žáci kvinty B a C se zúčastnili botanické exkurze v přírodní památce Pekárna v Brně – Žebětíně. Území bylo vybráno záměrně kvůli zachovalému porostu původního dubohabrového lesa. Na jaře je zde velmi dobře pozorovatelný jev „jarní aspekt listnatého lesa“. Žáci na exkurzi viděli mnoho zajímavých druhů jarních bylin – např. sasanku hajní a pryskyřníkovitou, podbílek šupinatý, orsej jarní, hrachor jarní, jaterník podléšku. Také se seznámili s důvodem ochrany celého území – původní listnatý porost, výskyt chráněných druhů rostlin a obojživelníků, hnízdiště ptáků.
Při exkurzi byl využit pracovní list, který studenti během exkurze a po exkurzi vyplnili. Byla vytvořena metodika pro exkurze tohoto typu.
Exkurze na ekofarmu Dvůr Ratibořice a do elektrárny Dalešice /14. dubna 2010/
Přesně po roce a 6 dnech od loňské exkurze se 37 žáků sext se svými profesory vypravilo na kozí farmu Dvůr Ratibořice a Přečerpávací vodní elektrárnu Dalešice.
Na ekofarmě se nás ujala majitelka paní Dobrovolná. Podrobně nás seznámila s celým provozem a také s historií jejich podnikání od roku 1992 až do současnosti, kdy se starají o 650 koz a 18 kozlů. Nabídla nám také ochutnávku vlastních výrobků, která většinu návštěvníků přiměla k tomu, že nakoupili bioprodukty i domů. Kromě produkce kozích výrobku se v Ratibořicích zaměřují také na pěstování levandule.
Také v druhé největší přečerpávací vodní elektrárně v ČR jsme se setkali s velmi vlídným přijetím a nadmíru zasvěceným výkladem.
Žáci si na závěr své znalosti utřídili pomocí pracovních listů.
Exkurze do Čistírny odpadních vod /6. dubna 2010/
Žáci sext společně s profesory Krampolovou a Jelečkem se vypravili na exkurzi do Čistírny odpadních vod Brno – Modřice, akciové společnosti Brněnské vodárny a kanalizace. Celým areálem nás provedl a s provozem čistírny podrobně seznámil dispečer pan Miroslav Brabec. Z exkurze si můžete prohlédnout několik fotografií.
Výstava ‚NOVÝ LÍSKOVEC OČMA STUDENTŮ‘ ve Slévárně Vaňkovka
Ve středu 3. února 2010 od 10 do 18 hodin se v sále Slévárny Vaňkovka v Brně v rámci projektu ‚NENÍ POZDĚ – komplexní environmentální vzdělávání na SŠ‘ konala výstava ‚NOVÝ LÍSKOVEC OČIMA STUDENTŮ‘. Autory výstavy byli žáci sext EKO GYMNÁZIA BRNO o.p.s, kteří na její přípravě pracovali v rámci Ekologického praktika pod vedením profesorek Němčanské a Krampolové a profesora Jelečka. Během celého prvního pololetí školního roku se žáci aktivně seznamovali se jmenovanou městskou částí a vyhledávali ve spolupráci s občany problémy Nového Lískovce. Některým z nich se poté věnovaly jednotlivé třídy a jejich úkolem bylo navrhnout možná řešení.
Výstava probíhala celý den a vstup byl volný. Kromě ostatních žáků našeho gymnázia a několika škol ze Starého Lískovce se přišli podívat také někteří z rodičů, přátel či známých. Hlavní program začal ve 14 hodin a v jeho rámci proběhla i velmi poutavá diskuse mezi autory výstavy a zástupci Nového Lískovce. Měli jsme možnost přivítat paní starostku Ing. Janu Drápalovou, investičního technika Ing. Jana Sponara, referenta životního prostředí Ing. Michala Šípka a také projektanty zabývající se zahradní architekturou a krajinářskou tvorbou inženýry Jana Jokla a Petra Főrchtgotta.
Vlastní prezentaci své práce zahájili zástupci sexty C, když seznámili přítomné hosty s výsledky dotazníkového šetření mezi obyvateli Nového Lískovce. Sexta A poté přednesla návrh na oživení lesoparku nad starou zástavbou Nového Lískovce, včetně modelu stavby rozhledny v této lokalitě. Dalším problémem, se kterým se obyvatelé setkávají, je nedostatek prostoru pro jejich psí miláčky. Proto sexta C připravila velmi propracovanou studii na vybudování areálu, který by sloužil z jedné části jako cvičiště a jeho druhou polovinu by tvořil psí výběh. Žáci sexty A připravili možnost propojení Nového a Starého Lískovce formou lávky pro chodce nad dálničním přivaděčem. Také jsme si vyslechli krátké zamyšlení sexty C nad vandalismem a jeho nejrůznějšími aspekty. A na závěr vystoupení bylo zařazeno video sexty A s populární formou podanou propagací ekologie. Poté program pokračoval již vyše zmiňovanou diskusí, při které si účastníci vyjasňovali některé názory a především se domlouvali na další možné spolupráci.
Důležitou součástí výstavy byly postery vytvořené žáky, které dokumentovaly nejen jejich práci, ale také tvořily velmi estetické prostředí Slévárny. Touto formou byl propagován projekt ‚NENÍ POZDĚ – komplexní environmentální vzdělávání na SŠ‘, když na jednotlivých posterech byl představen projekt jako celek i jeho jednotlivé dílčí aktivity.
Realizace 2009
Problém suburbanizace /říjen 2009/
V říjnu 2009 jsme se v ekologickém praktiku věnovali problému suburbanizace neboli sídelní kaši. Srovnávali jsme dvě vybrané lokality Moravany a Ostopovice a pomocí dotazníkového šetření jsme zjišťovali názory obyvatel v těchto oblastech na rozrůstání vesnic, dopravní propojenost s městem a poskytování služeb od obecních úřadů.
Po vyhodnocení žáci zjistili, že více služeb je nabízeno v Ostopovicích, kde je i lepší občanská vybavenost a častější dopravní spojení. Nové domy jsou stavěny jen ve dvou menších lokalitách a daleko lépe se začlenily do původní zástavby. Velká nespokojenost byla s cenou jízdenky za MHD.
V Moravanech žáci zjistili, že obecní úřad poskytuje relativně hodně služeb pro starší obyvatelstvo, ale je zde zase horší dopravní spojení s Brnem (jen jedna zastávka a málo spojů). Co zhodnotili jako nevhodné je nově vznikající zástavba rodinných domků na zelené louce v celém okolí Moravan.
Přírodovědně-ekologický kurz Krásensko /29. září – 2. říjen 2009/
Ve dnech 29. 9. – 2. 10. 2009 se žáci EKO GYMNÁZIA zúčastnili přírodovědně ekologického kurzu v Krásensku. Akce proběhla na Rychtě, což je sídlo Lipky a Rezekvítku, školského zařízení pro environmentální vzdělávání. Pracovníci Rychty připravili pro žáky pestrý program s přírodovědnou, geografickou a ekologickou tématikou.
První den nás pracovník Rychty seznámil s provozem a řádem na Rychtě. Odpoledne pak probíhal program ekologické výchovy spojený s různými hrami, podobný zábavný program pokračoval i po večeři.
Druhý den byli žáci na celodenní exkurzi nazvané Putování k propadání. Prošli okolí Rudice, navštívili místní větrný mlýn a geopark. Prohlédli si skalní amfiteátr Kolíbky a Rudické propadání.
V nedaleké pískovně Seč jsme obdivovali barevné písky, geody a fosilie. Žáci si během vycházky všímali i místní flóry, v jeskyni zahlédli netopýry. Prošli se po dnech tří zaniklých moří a viděli, jak voda přetváří krajinu i v současnosti.
Třetí den byl orientován na téma Trvale udržitelný život. Žáci sledovali vývoj vztahu člověka a prostředí, seznámili se s obnovitelnými zdroji energie a vyslechli přednášku o ekodomech. Večer pak studenti začali ve skupinách pracovat na vlastním projektu ekodomu. Práce na tomto projektu byla ukončena čtvrtý den pobytu konferencí, na které studenti předvedli svoje návrhy ekodomů.
Poslední den pracovníci Rychty zhodnotili práci studentů, průběh celého kurzu, odměnili nejlepší výkony. Kromě výchovně vzdělávací náplně kurzu byli žáci vedeni také k ohleduplnosti ke svému okolí, třídění odpadu, byl čas i na sportovní vyžití (kopaná, stolní tenis).
Terénní výuka ‚Lesní ekosystémy – arboretum Řícmanice‘ /2. září 2009/
Žáci sext se v rámci výuky Základů ekologie zúčastnili exkurze zaměřené na poznání lesních ekosystémů a lesního hospodaření šetrného k přírodě. Program byl připraven ve spolupráci s lesním pedagogem z ÚHÚL Brno a zajímavé praktické úkoly probíhaly na několika stanovištích.
Na prvním stanovišti si ověřili znalost potravní pyramidy lesních organismů, dozvěděli se něco o myslivosti a vlivu zvěře na lesní ekosystém. Na dalším žáci měřili výšku stromů, odhadovali věk stromů a počítali roční přírůstky. Zjišťovali také počet semenáčků na metr čtvereční. Na třetím si povídali o lesních vegetačních stupních a o tom, jak probíhá šetrné lesní hospodářství. Zpestřením exkurze byla prohlídka řícmanického arboreta s unikátní sbírkou jehličnanů celého světa.
Terénní výuka ‚Ekologický pohled do krajiny‘ /17. – 20. června 2009/
Na závěr roční výuky Základů ekologie a Ekologického praktika se žáci sext zúčastnili čtyřdenní terénní výuky v oblasti CHKO Pálava a Biosférické rezervace Dolní Morava. Na pobytovém kurzu žáci poznali území kolem Pavlovských vrchů, které je starou kulturní oblastí, jež byla osídlena již před více než 25 000 lety. Navštívili různé biotopy a cenné chráněné lokality. Většina účastníků po celou dobu kurzu používala jako dopravní prostředek kola, ostatní především vlak.
První den cyklistická skupina vyjela po mezinárodní cyklostezce Brno – Vídeň směrem na jih a v odpoledních hodinách dorazila do vinařské vesnice Pavlov. Pěší část výpravy cestovala vlakem do Břeclavi a odtud do Klentnice. Zde nastoupili naučnou stezkou Děvín. Na jednotlivých zastaveních se dozvěděli o stepních organismech Pálavy, managementu údržby původních společenstev, o osídlení oblasti a využití území v minulosti dávné i nedávné. Večer žáky navštívila paní Abrlová z rodinné biofarmy na víno a bylinky a seznámila je s pravidly ekozemědělství.
Druhý den byl především pro cyklisty fyzicky náročný. Žáci prošli s pracovníkem CHKO Pálava NPR Křivé jezero se zachovalým lužním lesem a poté absolvovali okruh unikátním Lednicko-valtickým areálem zařazeným mezi památky UNESCO.
Třetí den čekala žáky návštěva krásného multikulturního města Mikulova. Na náměstí se dozvěděli o významném rodu Ditrichštejnů a prohlédli si jejich hrobku. V zámecké zahradě nasáli atmosféru jižní Francie, ke které bývají krajinářsky citlivě zasazené stavby Mikulova a Lednicko-valtického areálu přirovnávány. U židovského hřbitova a poslední mikulovské synagogy slyšeli o osudu mikulovských Židů. Dozvěděli se také, co je to habánská fajáns a odkud habáni neboli novokřtěnci přišli a jak dlouho v Mikulově pobývali. Dalším zastavením byla NPR Turold a blízký geopark. V pozdním odpoledni si cyklistická skupina prošla část naučné stezky Děvín nacházející se podél hřebene Pavlovských vrchů.
Poslední den čekala žáky a jejich doprovod cesta domů. Vzhledem ke špatnému počasí většina cyklistů nasedla ve Vranovicích do cyklovlaku, našlo se však i několik vytrvalců, kteří v hustém dešti přijeli na kole až do Brna.
Žáci zpracovali z terénní výuky pracovní listy.
Terénní ekologický kurz v Centru ekologických aktivit města Olomouce /15. – 18. června 2009/
Ekologický kurz v Litovelském Pomoraví je chápán jako přípravný kurz pro environmentální vzdělávání v dalším ročníku. Zúčastnilo se ho 27 žáků z kvint A a B.
Žáci se v pondělí seznámili s nízkoenergetickou budovou Centra ekologických aktivit města Olomouce, jejím fungováním (vytápění, větrání, použitými stavebními materiály, umístěním a orientací v krajině, principem využití dešťové vody). Skupinově provedli žáci GPS průzkum po Horce nad Moravou, srovnávali fotografie z předválečné a válečné doby s aktuální podobou krajiny. V úterý proběhla celodenní akce cestou přes Litovelské Pomoraví – cesta do historie a poznávání CHKO (po cestě 8 zastavení) – do Litovle (výstup na radniční věž). Ve skupinkách žáci zpracovali reportáže, které večer představili ostatním (každá skupinka pojala reportáž pro jiný typ periodika – žákovské, bulvární, seriózní a vědecké noviny). Ve středu dopoledne si vyzkoušeli simulační hru Fishbank, zvládli test šetrného spotřebitele. Odpoledne se věnovali globálním problémům – ve skupinkách reprezentujících jednotlivé světadíly srovnávali rozlohu, počet obyvatel, HDP, zásoby ropy, spotřebu ropy, spotřebu energie. Diskutovali o problémech jednotlivých kontinentů i celého světa (zemětřesení, záplavy, nemoci, vysychání jezer, zavodňování pouští, terorismus, sopečná činnost, kyselé deště). Ve čtvrtek podnikli průzkum částí meandrů řeky Moravy od splavu u Hynkova do Sluňákova.
Programy Společnosti pro FAIR TRADE /26. května 2009/
Skvrny na banánech
8 žáků sexty A a 18 ze sexty B pod vedením profesorek Krampolové a Němčanské se zapojilo do dílny, která se zabývá problematikou užívání pesticidů v zemědělství a životních podmínek pracovníků banánových plantáží. Žáci hledali souvislosti a řešení problémů. Srovnali své povědomí o banánech s jejich významem pro obyvatele ‚banánových zemí‘ a uvědomili si tak diverzitu druhů banánů a způsobu života lidí v různých částech planety. Sami si rozdělili pesticidy do kategorií a seznámili se s jejich charakteristikou a vlivem na životní prostředí a lidské zdraví. Prostřednictvím působivé filmové ukázky navštívili banánovou plantáž v Ekvádoru. Na základě práce s textem získali informace o obchodu s banány a o vlivu pesticidů na lidské zdraví. Zjistili, jak jsou rozděleny peníze, které v obchodě zaplatíme za banán, a navrhli, jaký by měl být sociálně, ekonomicky a environmentálně chutný banán. Seznámili se s alternativami Fair Trade a Bio banánů.
Šaty dělají člověka
24 žáci sexty C absolvovali společně s profesorem Jelečkem dílnu s tímto názvem. Během programu se zamysleli nad povahou současného textilního průmyslu, přičemž si položili nejen otázku, nakolik „šaty dělají člověka“, ale postupně také kdo, kde a za jakých podmínek šaty vyrábí a na čem se tak při jejich koupi mnohdy nevědomky podílíme. Po seznámení s výrobním procesem bavlněného oblečení přiblížila zážitková aktivita pracovní podmínky šiček v rozvojovém světě. Následná práce s textem pak prožitek doplnila o další informace a pomohla žákům uvědomit si souvislost mezi výběrem a nákupem bavlněného oblečení a některými problémy chudých zemí a jejich obyvatel. Žáci porozuměli environmentálním a sociálním problémům spojených s globalizovaným textilním průmyslem a obchodem, přičemž se současně zamysleli nad nesamozřejmostí oblečení a důvody jeho mnohdy přehnaně nízkých cen. Získané poznatky se staly základem jak pro zaujetí vlastního postoje k diskutované problematice, tak pro závěrečnou diskuzi. V té byly kromě konfrontace různých názorů představeny také alternativy, jako je biobavlna, ekologicky příznivější přírodní materiály nebo Fair Trade.
Exkurze v přírodní-permakulturní zahradě Střediska ekologické výchovy Rozmarýnek /11. a 12. května 2009/
SEV ROZMARÝNEK, sídlící v městské části Brno – Jundrov, připravuje a realizuje v dopoledních hodinách přírodovědné a ekologické výukové programy. Rozmarýnek je originální zejména svou přírodní – permakulturní zahradou. Design pozemku vytvářeli dospělí dobrovolní spolupracovníci, kteří také vydatně fyzicky pomáhali při jeho realizaci. V zahradě je možné spatřit řadu zajímavých staveb (altán, amfiteátr, pozorovatelnu, kompostovací záchod i víceúčelový hrázděný objekt pro malá domácí zvířata se skleníkem) a netradičních prvků (kaskádu jezírek s kořenovou čističkou, „mikrobiotopy“ – tlející kmen, sluneční stráň, „divočinu“ atd.), které podporují rozšíření volně žijících živočichů na obhospodařovaném pozemku. 43 žáků ze sext A,B a C, spolu s jejich pedagogy, mělo unikátní možnost seznámit se s touto ne zcela obvyklou formou využívání zahrady a ověřit si fungování permakulturní filozofie v praxi.
Cesta krajinou – terénní exkurze na ekofarmu Dvůr Ratibořice a do elektrárny Dalešice /8. dubna 2009/
44 žáků sext EKO GYMNÁZIA BRNO se společně s profesorkami Krampolovou, Němčanskou a profesorem Jelečkem zúčastnilo exkurze, která se skládala ze dvou částí.
Nejdříve jsme zavítali na rodinnou ekofarmu Dvůr Ratibořice, která se zaměřuje na produkci biovýrobků z kozího mléka. Přivítal nás její majitel pan Dobrovolný, který se nám po celou dobu věnoval. Seznámil nás s historií i současností farmy, provedl nás po celé farmě a na závěr proběhla ochutnávka vlastních výrobků a velmi zajímavá diskuze mezi žáky a majitelem farmy.
Druhou částí exkurze byla návštěva vodní přečerpávací elektrárny Dalešice. I zde se nás ujala zasvěcená průvodkyně, která nás nejprve stručně obeznámila s historií vodního díla, potom jsme v informačním centru shlédli dokument společnosti ČEZ o vodních elektrárnách a celá návštěva byla zakončena prohlídkou provozu elektrárny v hrázi přehrady.
Žáci si mohli své nově nabyté vědomosti utřídit pomocí pracovního listu.
Dokumenty
Energetický audit
Aktivita ‚Energetický audit a ekologizace provozu školy‘ zahrnovala mimo jiné i termografické měření na EKO GYMNÁZIU ⇓. Na závěr byla vypracována zpráva ⇓ a uspořádána konference ›.
Strategické dokumenty
- Článek „Vliv environmentální profilace středních škol na proenvironmentální postoje a jednání studentů“ v příloze časopisu Bedrník 2/2008
- „Koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty Jihomoravského kraje“ zpracovaná školským zařízením pro environmentální vzdělávání Lipka
- Závěrečná zpráva energetického auditu školy
PRACOVNÍ LISTY Exkurze
- Čistírna odpadních vod v Modřicích – pracovní list
- Cesta krajinou
– pracovní list k návštěvě kozí farmy v Ratibořicích a vodního díla Dalešice - Ekosystém dubohabrového lesa – botanická exkurze Pekárna
– pracovni list - Lednicko-valtický areál, Křivé jezero
– pracovní list k terénní výuce Ekologický pohled do krajiny - Pěstování vinné révy na Mikulovsku
– pracovní list k terénní výuce Ekologický pohled do krajiny - Turold, Mikulov
– pracovní list k terénní výuce Ekologický pohled do krajiny
PRACOVNÍ LISTY – Zákl. ekologie
- Globální problémy
- Sídla
- Konzum
- Ovzduší
- Změny klimatu
- Ekologie jako věda
- Odpady
- Ekozemědělství
- Voda a krajina
- Půda
- Energie
- Těžba surovin
Publicita
S blížícím se závěrem projektu NENÍ POZDĚ jsme využili možnosti seznámit s jeho průběhem brněnskou veřejnost prostřednictvím plakátů umístěných v prostředcích městské hromadné dopravy. Věříme, že i tímto způsobem se nám podaří propagovat práci našich žáků a podnítíme zájem veřejnosti o environmentální výchovu na EKO GYMNÁZIU.
18.1.2012 jsme u příležitosti Dne otevřených dveří připravili pro návštěvníky i prezentaci projektu NENÍ POZDĚ. V souvislosti s blížícím se termínem ukončení projektu jsme seznámili veřejnost s výsledky naší práce i s našimi vizemi environmentální výchovy v budoucnu. Prezentace se opakovala třikrát, v 15:30, 17:00 a 18:30. Prezentaci si můžete prohlédnout tady.
12. ledna 2012 vyšel v příloze DENÍKU věnované vzdělávání článek profesora Pospíšila věnovaný projektu NENÍ POZDĚ. 13. listopadu 2011 pořádalo EKO GYMNÁZIUM BRNO Den otevřených dveří. Návštěvníci projevovali živý zájem nejen o informace o studiu na naší škole, ale také o projekty financované ESF. Velkou pozornost jsme věnovali i prezentaci projektu NENÍ POZDĚ.
Ve dnech 25. a 26. listopadu 2011 se v areálu BVV konal Veletrh středních škol. Na stánku EKO GYMNÁZIA BRNO jsme návštěvníky seznamovali i s projektem NENÍ POZDĚ. Prezentace projektu se setkala se značným zájmem, o čemž svědčí velká řada návštěvníků našeho stánku a jejich fundovaných dotazů.
2. 11. 2011 se konala již tradiční ekologická konference jihomoravských škol KONEV. Jejím stěžejním tématem letos byla problematika výchovy k aktivnímu občanství. Během realizace
konev1dlouhodobého projektu Relaxuj venku, který probíhal na podzim 2010, jsme se u našich žáků přesně o tohle snažili. Proto jsme využili možnosti prezentovat výstupy žákovského projektu formou výstavního panelu. Díky tomu se mohli s dlouhodobým projektem, který je jednou z klíčových aktivit projektu NENÍ POZDĚ, seznámit učitelé z celého Jihomoravského kraje.
11. října 2011 se v Technickém muzeu v Brně uskutečnila vernisáž výstavy ‚MUZEUM SPOTŘEBIČŮ A ENVIRONMENTÁLNÍ EFEKTY‘, na které se podílí i naše EKO GYMNÁZIUM. Na vernisáži promluvil ředitel RNDr. Petr Handlíř, představil naši školu a seznámil hosty s realizací projektu ‚NENÍ POZDĚ – komplexní environmentální vzdělávání na SŠ‘. Žáci školy připravili kulturní program, kde populární formou propagovali recyklaci odpadů. V rámci výstavy, která potrvá do konce ledna 2012 a posléze bude putovat po školách v Brně, prezentujeme formou posteru, nástěnek i prezentace na dotykové obrazovce projekty ESF realizované na naší škole. Video z vernisáže můžete shlédnout zde.
Dne 27.1.2011 jsme v sále Slévárny Vaňkovka prezentovali projekt NENÍ POZDĚ. Mezi 9. a 17. hodinou jsme měli možnost přivítat asi čtyři stovky návštěvníků, zejména žáků a pedagogů EKO GYMNÁZIA, ale také hosty ze ZŠ Ostopovice, Cyrilometodějského gymnázia, Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, rodiče studentů a zájemce z řad veřejnosti.
V rámci programu jsme seznámili návštěvníky s dosavadním průběhem projektu a s jeho celkovým zaměřením. Pozornost jsme věnovali také dlouhodobému projektu ‚Relaxuj venku‘. Všechny stěny sálu byly vyzdobeny postery a celému prostoru vévodilo projekční plátno s připravenými prezentacemi a videoukázkami.
Celou akci hodnotíme velmi kladně a věříme, že přispěla k větší publicitě naší práce a podařilo se nám s ní seznámit širší spektrum návštěvníků. V rámci propagace vyšel také článek v Aktualitách Galerie Vaňkovka. Krátké video z akce si můžete prohlédnou tady.
V prosinci 2010 jsme spustili novou verzi webových stránek projektu. Stránky odpovídají vizuální identitě EKO GYMNÁZIA.
1.12.2010 naše škola pořádala Den otevřených dveří. Při této příležitosti naši školu navštívilli zájemci o studium. Kromě jiných informací jsme potencionální žáky a jejich rodiče seznámili i s projektem NENÍ POZDĚ a poskytli jim informace o jeho financování.
25.-26.11.2010 proběhl na brněnském výstavišti veletrh SŠ. Jedna propagační tabule byla určena projektu Ruština znovu a nově a byla označena logolinkem a reg. číslem projektu. Na veletrhu jsme návštěvníky informovali o realizaci projektu a jeho financování. Veletrhu se celkem zúčastnilo cca 10 000 lidí. Jednalo se především o žáky 8 a 9 tříd a jejich rodiče.
Během týdne, na který připadá 9. květen jsme na budovu školy vyvěsili vlajky ČR a EU. Tento týden je pro EU významný, protože v roce 1950 francouzký ministr zahraničí Robert Schuman předložil návrh sjednocené Evropy. Při této příležitosti jsme pro žáky školy uspořádali výstavku o EU a pro vybranou skupinu 33 žáků besedu o Evropské unii. Besedu vedla paní Renata Blaháková z informačního střediska EUROPE DIRECT, které patří pod Knihovnu Jiřího Mahena.
- dubna 2010 byl v Listech jižní Moravy uveřejněn článek s názvem ‚EKO GYMNÁZIUM učí v terénu‚, který shrnuje dosavadní aktivity projektu ‚NENÍ POZDĚ – komplexní environmentální vzdělávání na SŠ‘.
V dubnovém Zpravodaji Městské části Brno – Nový Lískovec LÍSKÁČEK jsme publikovali článek „Výstava NOVÝ LÍSKOVEC OČIMA STUDENTŮ ve Slévárně Vaňkovka“ o spolupráci EKOGYMNÁZIA BRNO o. p. s. s touto městskou částí.
V únoru 2010 byl článek ‚EKO GYMNÁZIUM BRNO úspěšně čerpá evropské fondy‚ publikován ve Listy jižní Moravy v rubrice Školství v Jihomoravském kraji článek s názvem ‚EKO GYMNÁZIUM BRNO úspěšně čerpá evropské fondy‚.
Ve dnech 27. a 28. listopadu 2009 se EKOGYMNÁZIUM BRNO, o.p.s. představilo na již tradičním Veletrhu středních škol. V naší expozici jsme prezentovali i projekt ‚NENÍ POZDĚ – komplexní environmentální vzdělávání na SŠ‘. Můžeme bez nadsázky konstatovat, že zájem návštěvníků veletrhu byl velký a také touto cestou se nám podařilo rozšířit povědomí veřejnosti o našem projektu.
V srpnu 2009 vyšel ve 4. čísle časopisu pro ekogramotnost BEDRNÍK článek koordinátorky EVVO EKOGYMNÁZIA Brno, o.p.s. profesorky Krampolové ‚Ekologické cyklokurzy‚. Text se věnuje popisu a zhodnocení kladů a nevýhod těchto aktivit, které se staly již pravidelnou součástí povinného předmětu Základy ekologie, vyučovaného v sextách našeho gymnázia.
V úvodu projektu jsme napsali krátký článek „Evropská unie podporuje environmentální výchovu na SŠ“, který jsme nabídli k publikování v regionálním tisku. Článek byl otištěn v březnovém čísle Starolískoveckého zpravodaje.
U vchodu do EKO GYMNÁZIA jsme vybudovali informační tabuli, na které prezentujeme informace související s projektem.
V průběhu týdne od 4. do 10. května 2009 jsme vyvěsili vlajky EU a ČR jako připomenutí 9. května 1950, kdy francouzský ministr zahraničí Robert Schuman předložil návrh sjednocené Evropy. Současně jsme uspořádali výstavku o vzniku a současnosti EU.